دکوراسیون

انتخاب پرده پذیرایی ; +28 باید و نباید انتخاب بهترین پرده پذیرایی

بدون شک سالن پذیرایی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های منزل است. به این دلیل که اکثر میهمانی‌ها در این قسمت از منزل برگزار می‌شود معمولاً افراد بیشترین تلاش خود را در جهت دیزان هرچه بهتر این قسمت از منزل خود می‌کنند. به همین علت انتخاب پرده پذیرایی یکی از دغدغه‌های مهم در دکور کردن این قسمت از منزل است.

پرده‌ها یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی منزل محسوب می‌شوند و در میزان اهمیت در دکوراسیون، با مبلمان سالن پذیرایی برابری می‌کنند. به‌طوری‌که انتخاب صحیح آن با توجه رنگ و سبک کلی دکوراسیون، تأثیر بسزایی در مطلوب بودن یا نبودن نتیجه خواهد داشت. در صورت تمایل برای تغییر دکوراسیون منزلتان می توانید به مقاله “ایده دکوراسیون داخلی منزل” مراجعه نمایید و 25 ایده ناب برای انجام این کار دریافت کنید. همچنین در مقاله ” طراحی دکوراسیون آشپزخانه ” نکات بسیار ارزشمندی گفته شده است.

 نکات انتخاب پرده پذیرایی

محتوا پنهان
1 باید ها و نباید های انتخاب پرده پذیرایی

باید ها و نباید های انتخاب پرده پذیرایی

در این قسمت به کارهایی که باید در انتخاب پرده برای سالن پذیرایی منزلتان انجام دهید و اشتباهاتی که برای داشتن پرده دکوراسیونی فوق‌العاده نباید آن‌ها را مرتکب شوید، خواهیم پرداخت. هم چنین در مقاله “مدل پرده جدید پذیرایی” به معرفی مدل های جدید پرده در سال 1400 پرداخته ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

باید های انتخاب پرده پذیرایی

دقت به این نکات و به‌کارگیری آن‌ها در انتخاب و خرید پرده، شما را به نتیجه مطلوبی که انتظار دارید، نزدیک خواهد کرد.

  • انتخاب پارچه مناسب

ممکن است عکسی از یک پرده برای پذیرایی خود انتخاب کرده باشید. مهم‌ترین چیزی که برای قرارگرفتن شکیل و مناسب پرده باید در نظر داشته باشید، این است که نوع پارچه مناسب را انتخاب کنید. لخت بودن یا ضخیم و نازک بودن پارچه در زیبایی آن کاملاً مؤثر است.

  • انتخاب طرح ساده

باید برای انتخاب پرده پذیرایی این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر قرار است تا چندین‌ سال پرده پذیرایی را تعویض نکنید، بهتر است سراغ مدل‌های ساده‌تری بروید.جهت مشاهده و خرید انواع “مدل پرده اتاق خواب” می توانید به بخش مربوطه در سایت ایران دکور مراجعه نمایید.

  • اندازه‌ گیری پنجره‌

سبک‌های مختلف پرده باتوجه‌به مدلی که انتخاب کرده‌اید، نیازمند مقدار مشخصی پارچه هستند. همچنین طول آن‌ها باید از جای صحیحی اندازه‌گیری شود که نتیجه کار پس از دوخته شدن پرده، شما را شوکه نکند.

  • اندازه گیری ارتفاع سقف

گاهی حتی 5 سانتی‌متر کم بودن یا اضافه بودن ارتفاع ممکن است ظاهر زیبایی که از آن پرده انتظار داشتید را برآورده نکند. مطمئن شوید که از پس اندازه‌گیری برمی‌آیید و در غیر این صورت از شخصی ماهرتر کمک بگیرید.

  • استفاده از چوب پرده با طول مناسب

چوب پرده همیشه باید چند سانت از پنجره بیشتر باشد. مخصوصاً برای پرده سالن پذیرایی، این کار باعث بی‌نقص نشان داده شدن پنجره‌ها و بزرگ‌تر به‌نظرآمدن فضای سالن خواهد شد. استفاده از چوب‌پرده‌های کوتاه و قدیمی پرده شما را نامتناسب با پنجره نشان می‌دهد و فضا را بی‌روح خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی جدیدترین نمونه پرده پذیرایی

باید های انتخاب پرده پذیرایی

  • نصب چوب پرده در محل مناسب

فراموش نکنید که محل نصب شدن چوب‌پرده نیز اهمیت دارد. مهم نیست که پنجره شما از کدام قسمت دیوار شروع شده باشد. معمولاً برای بزرگ‌تر نشان‌دادن پنجره‌ها، چوب پرده را به نزدیک‌ترین مکان ممکن به سقف، آویزان می‌کنند.

  • انتخاب چوب پرده با توجه به وزن پرده

همچنین از چوب‌پرده‌های مناسبی استفاده کنید که تحمل وزن پرده را داشته باشند. برای پرده‌های حریر و نازک از چوب‌پرده‌های ظریف و برای پرده‌های ضخیم و سنگین از میله‌های بزرگ و محکم استفاده کنید.

  • به ترکیب رنگ‌ ها توجه کنید

ترکیب رنگ‌هایی که در لایه‌های مختلف پرده استفاده می‌کنید باید با همخوانی داشته باشند. همچنین بهتر است پرده‌ها با رنگ فضای کلی دکوراسیون داخلی آپارتمان و رنگ غالب سالن پذیرایی هارمونی برقرار کند.

همچنین این موضوع را در نظر بگیرید که رنگ‌های تیره فضا را کوچک‌تر کرده و رنگ‌های روشن برعکس آن‌ها عمل می‌کنند.

  • استفاده از پارچه آستر

بهتر است در صورت تمایل از پارچه سفید و ساده‌ای برای زیر پرده پذیرایی استفاده کنید. این پرده جلوی تابش نور مستقیم به داخل منزل و روی پرده را می‌گیرد و باعث می‌شود عمر پرده طولانی‌تر شود.

راهنمای انتخاب پرده پذیرایی

  • سلیقه خود را در نظر بگیرید

هر روز پرده پذیرایی را کنار می‌زنید؟ دوست دارید نور آفتاب به داخل منزل راه پیدا کند؟ چه رنگی را می‌پسندید و در دکوراسیون بیشتر از آن استفاده کرده‌اید؟ سادگی را دوست دارید یا طرحی کلاسیک و سلطنتی؟

برای انتخاب پرده پذیرایی باید همه این عوامل را در نظر داشته باشید و مطابق آن به سراغ خرید یا دوختن پرده جدید بروید.

  • توجه به سلیقه اعضای خانواده

بهتر است در انتخاب پرده از سلیقه و علایق دیگر اعضای خانواده نیز اطلاع پیدا کنید.

  • انتخاب اکسسوری مناسب

جزئیات و اکسسوری پرده مثل میله، بند نگه‌دارنده و گیره متصل به دیوار برای جمع‌کردن کناره‌ها باید با سبک پرده همخوانی داشته باشند. برای مثال در سبک کلاسیک بیشتر از اکسسوری‌های طلایی‌رنگ با جزئیات استفاده می‌شود. اما در سبک مدرن از میله‌ها و گیره‌هایی با رنگ نقره‌ای، سفید، طوسی یا هر رنگ خنثی دیگری استفاده می‌شود و معمولاً ساده و بدون جزئیات هستند.

  • در نظر داشتن سبک مبلمان و سالن پذیرایی

باید در نظر داشته باشید که تم منزل و سالن پذیرایی شما با چه سبکی طراحی شده است. پرده‌ای که برای دیزاین مدرن یا مینیمال استفاده می‌شود با پرده استفاده شده در منزلی با سبک سلطنتی یا مبل کلاسیک یا روستیک کاملاً متفاوت خواهد بود. در نتیجه با درنظرگرفتن سبک چیدمان منزل خود مدل پرده را انتخاب کنید که هم هماهنگی بیشتری ایجاد شده و به زیباتر دیده‌شدن فضای پذیرایی کمک کرده باشید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره کاغذ دیواری طرح جدید را بخوانید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع پارچه پرده ای مناسب دکوراسیون منزل

  • توجه به ابعاد سالن پذیرایی

همان‌طور که اطلاع دارید سبک پرده تأثیر زیادی در بزرگ یا کوچک‌تر دیده‌شدن فضا دارد. استفاده از پرده‌های چندلایه و ضخیم با رنگ‌های تیره و طرح‌دار باعث می‌شود فضای شما کوچک‌تر از چیزی که واقعاً هست دیده شود. در عوض پرده‌های حریر ساده لخت با رنگ‌های روشن‌تر و ساده‌تر در بزرگ‌تر دیده‌شدن و دلبازتر شدن فضا کمک شایانی خواهد کرد.

  • توجه به رنگ دیوار

بهتر است رنگ پرده یا کناره‌های آن که روی دیوار قرار می‌گیرد رنگی متفاوت از دیوار داشته باشد و اصطلاحا در آن حل نشود.

  • به‌ روز باشید

از سایت‌های اینترنتی و کاتالوگ‌ها برای اطلاع از مدل‌های جدید پرده کمک بگیرید.

  • انتخاب خیاط مناسب

بهتر است برای دوختن پرده خیاطی حرفه‌ای و مناسب انتخاب کنید. به این منظور که پرده را دقیقاً شبیه پرده‌ای که انتخاب کرده‌اید، تحویل بگیرید. هم این‌که باتوجه‌به هزینه‌های بالای پارچه پرده‌ای مجبور نشوید مجدداً هزینه‌ای اضافی را برای خرید پارچه صرف کنید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره مبل چستر چیست را بخوانید.

نکاتی برای انتخاب پرده پذیرایی

  • کمک‌ گرفتن از دکوراتور

مشورت کردن با دکوراتور یا فردی که مدت‌هاست در دوخت و نصب پرده فعالیت دارد، در انتخاب پرده پذیرایی می‌تواند کمک‌کننده باشد. با استفاده از اطلاعات و پیشنهاداتی که این افراد به شما می‌دهند می‌توانید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

نباید های انتخاب پرده پذیرایی

در این قسمت نکاتی بیان شده‌اند که شما بهتر است هرگز در انتخاب پرده آن‌ها را مرتکب نشوید. زیرا ممکن است باعث خراب‌شدن پرده یا همخوانی نداشتن آن با بقیه اجزای سالن شود.

  • محدود کردن خود به استفاده از چوب‌ پرده کلاسیک

نیازی نیست حتماً برای آویزان کردن پرده از چوب‌پرده‌های کلاسیک استفاده کنید، استفاده حلقه برای آویزان کردن پرده مخصوصاً در سبک‌های خاص حتماً توصیه می‌شود.

  • استفاده از پارچه با عرض کم

معمولاً اکثر پرده‌ها چین‌دار هستند و به حداقل دو یا سه برابر عرض پنجره پارچه نیاز دارند. استفاده از پارچه کمتر باعث می‌شود چین‌های پرده شما به‌درستی خودنمایی نکنند و نتیجه از چیزی که انتظار دارید فاصله داشته باشد.

  • استفاده از پارچه با طول کم

معمولاً برای انتخاب پرده پذیرایی از مدل‌هایی استفاده می‌شود که تا روی زمین یا نزدیک زمین می‌رسد. به همین جهت باید با توجه به مدلی که انتخاب کرده‌اید، به‌اندازه عرض پارچه نیز دقت شود تا ظاهر پرده عجیب یا ناقص نشود.

  3 دکوراسیون سرویس بهداشتی 2021 (حمام و دستشویی)
  • استفاده از چوب پرده نامناسب

برای هر یک از سبک‌های پرده، سعی کنید چوب چرده مناسب آن سبک را استفاده کنید. پرده‌‌های کلاسیک با میله‌های نقره‌ای و مدرن ترکیب جالبی نخواهند داشت.

  • پرده‌ های ضخیم

پرده‌های ضخیم و چندلایه که کاملا جلوی ورود نور آفتاب را به داخل سالن پذیرایی می‌گیرند باعث می‌شوند که منزل شما تاریک و کوچک به نظر برسد.

  • استفاده از چندین لایه

معمولاً برای تهیه پرده پذیرایی از چندلایه پرده برای والان یا کتیبه پرده، آویزهای دو طرف یا دکور، پرده اصلی که اغلب حریر یا توری هست و آستری استفاده می‌کنند. لایه‌های زیاد و شلوغ ممکن است نمای زیبایی به سالن پذیرایی ندهند.

  • پارچه‌ های طرح‌ دار

طرح‌های شلوغ و گل‌دار باعث می‌شود فضای پذیرایی کوچک‌تر به نظر برسد. درصورتی‌که از دو یا چندلایه پرده استفاده می‌کنید. سعی کنید فقط یک‌لایه را طرح‌دار انتخاب کنید و بقیه لایه‌ها ترجیحاً ساده باشند.

باید ها و نباید های انتخاب پرده پذیرایی

  • استفاده از رنگ‌ های زیاد

بهتر است بیش از سه رنگ را در طراحی پرده خود استفاده نکنید. به این دلیل که با این کار فضای پذیرایی شلوغ و آشفته به نظر خواهد رسید.

  • اکسسوری زیاد

استفاده از اکسسوری زیاد و آویزان کردن آن‌ها از پرده (منگوله‌ها یا آویز کتیبه و …) باعث می‌شود که فضا شلوغ‌تر و کوچک‌تر به نظر برسد.

  • خرید اینترنتی

امروزه باتوجه‌به این موضوع که اکثر خریدها اینترنتی انجام می‌شود، برخی از افراد از پرده‌ های آماده موجود در سایت‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. باتوجه‌به این موضوع که رنگ‌های عکس سایت‌ها ممکن است کمی با واقعیت متفاوت باشند.

همچنین به این دلیل که جنس پارچه پرده اهمیت بسیار زیادی در زیبایی آن دارد و از عکس قابل تشخیص نیست، بهتر است انتخاب پرده پذیرایی را به‌صورت حضوری انجام دهید. مطالعه مقاله “دکوراسیون داخلی منزل ایرانی” را پیشنهاد می کنیم.

خلق دکوراسیونی منحصر به‌ فرد

همان‌طور که اشاره کردیم پرده‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای سالن پذیرایی هستند. درصورتی‌که در انتخاب پرده پذیرایی از بایدونبایدهای گفته شده استفاده کنید، حتماً در انتخاب آن به نتایج بهتری می‌رسید. همچنین سعی کنید از خلاقیت و سلیقه خود کمک بگیرید و دکوراسیون داخلی مدرن ، خاص و منحصربه‌فرد بسازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا