مقالاتدکوراسیون

طرح چیدمان آشپزخانه: +14 طرح عالی دکوراسیون آشپزخانه

حتما شنیده اید که می گویند آشپزخانه، قلب خانه است. دلیل رواج این جمله این است که بر اساس فنگ شویی غذا خوردن هم روح و هم جسم انسان را تغذیه می کند. همچنین غالبا افراد خانواده در محیط آشپزخانه وقت خود را به غذا خوردن و بودن در کنار هم می گذرانند. همچنین این مورد که بانوان خانه دار و مادران خانه بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می گذرانند، دلیلی بر صحت این جمله و همچنین اهمیت طراحی چیدمان آشپزخانه به بهترین شکل است.

غذا خوردن و آشپزی در آشپزخانه ای شلوغ و آشفته یا کثیف که کوچکترین آرامشی در آن جای ندارد بسیار سخت خواهد بود. این شلوغی اغلب اوقات به دلیل کمبود جا برای قرار دادن وسایل و ابزار آشپزی اتفاق خواهد افتاد. و احساس کثیفی نیز معمولا به دلیل فرسودگی کابینت ها، گاز و … به انسان القا می شود. اگر به دنبال داشتن یک دکوراسیون آشپزخانه جدید هستید، می توانید با مطالعه این مطلب، ایده های کاربردی مورد نیاز خود را جدا کنید. جدیدترین مدل های ناهار خوری آشپزخانه و صندلی اپن چوبی را در ایران دکور دنبال کنید.

امروزه بیشتر افراد دارای آپارتمان و خانه های کوچک هستند و به ندرت می توانید یک خانه بزرگ پیدا کنید. در یک خانه کوچک، سادگی کلید راحتی بیشتر فضای شماست. آشپزخانه در یک خانه متوسط مدرن کوچک است. بنابراین، استفاده از ایده های ساده در طرح آشپزخانه بهترین راه برای ایجاد فضایی کارآمد و دنج است.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

برای طراحی اصولی آشپزخانه شما به کمک گرفتن از طراحان دکوراسیون داخلی منزل نیاز دارید. با این حال ممکن است خودتان بخواهید برای ایده دادن به طراحان داخلی یا طراح های کابینت دست به کار شوید. به همین منظور به نکاتی مهم در طراحی دکور آشپزخانه ساده و مدرن اشاره خواهیم کرد.

استفاده بهینه از فضا

آشپزخانه ها مکانی از منزل هستند که هر چه جای اضافی در آن وجود داشته باشد، به سرعتی پر خواهد شد و شما به سرعت با کمبود جا مواجه می شوید. به همین منظور بهتر است کابیتی داشته باشید که در آن بیشترین استفاده از فضای آشپزخانه صورت گرفته باشد. به این منظور از طراح و کابینت ساز خود بخواهید که استفاده حداکثری از دیوارها و کنج آشپزخانه را فراموش نکند.

دکوراسیون آشپزخانه

توجه به متراژ آشپزخانه

حتما مستحضر هستید که میان طراحی چیدمان آشپزخانه کوچک و آشپزخانه هایی که در منازلی با متراژ بالا واقع شده اند، تفاوت هایی اساسی وجود داشته باشد. اگر منزل شما کوچک به حساب می آید، سعی کنید از کابینت هایی ترجیحا بدون دسته و با رنگ روشن استفاده کنید. کابینت های سفید، کرم رنگ، طوسی روشن و … با روشن کردن فضا در دلبازی و بزرگتر دیده شدن آن بسیار موثر واقع می شوند. در نتیجه برای استفاده از کابینت های سرمه ای، مشکی، خاکستری و … شما به آشپزخانه ای بزرگ نیاز خواهید داشت. همچنین در انتخاب میز آشپزخانه حتما به متراژ توجه کنید.

طرح آشپزخانه

البته این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد و می توانید از رنگ و مدل مورد علاقه خود استفاده کنید. رعایت این نکته برای بزرگ تر نشان دادن فضا و احساس بهتر شما در طولانی مدت کمک خواهد کرد.
به سبک منزل خود توجه کنید
اگر قرار نیست که تغییر در چیدمان آشپزخانه تان به منظور تغییر در کل دکوراسیون منزل شما باشد، سعی کنید کابینت ها و جزئیات آشپزخانه را با در نظر گرفتن سبک منزل خود انتخاب کنید. بهتر است کابینت های کلاسیک برای مبلمان و فضایی کلاسیک و کابینت های ساده و مدرن برای منزلی مدرن به کار بروند.

  17 مدل کابینت جدید سال 1400: جدیدترین مدل کابینت

انتخاب لوازم و اکسسوری مناسب

بهتر است وسایل برقی آشپزخانه مانند یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی، فر و … طوری انتخاب شوند که با رنگ کابینت ها هارمونی برقرار کنند. برای مثال در صورتی که رنگ کابینت شما و رنگ این لوازم هر دو طوسی یا سفید باشند، آشپزخانه بزرگتر و یکدست تر نشان داده خواهد شد. همچنین انتخاب اکسسوری مناسب برای سبک انتخاب شده و به تعداد مورد نیاز نیز اهمیت زیادی در بی نقص دیده شدن آشپزخانه شما خواهد داشت.

دکور آشپزخانه ساده

انواع طرح چیدمان آشپزخانه

1. چیدمان را ساده نگه دارید

با ساده نگهداشتن طرح چیدمان آشپزخانه، آشپزخانه کوچک بزرگ تر به نظر می رسد. چیدمان L شکل یک راه حل عالی در طراحی ساده آشپزخانه است زیرا فضای کافی برای ذخیره سازی، دسترسی و حرکت در منطقه را فراهم می کند. در طرح ساده آشپزخانه خطی، اجاق گاز ، سینک و یخچال و فریزر در امتداد یکدیگر قرار می گیرند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به تزیین میز گرد منزل را نیز حتما مطالعه کنید.

2. پنجره های بزرگ

نورپردازی عنصر مهمی برای آشپزخانه های کوچک است زیرا سایه ها و تاریکی را از بین می برد و فضا بزرگتر به نظر می رسد. اگر پنجره های بزرگی در آشپزخانه دارید، از نور طبیعی که به آشپزخانه می تابد، نهایت استفاده را ببرید. هنگام طراحی آشپزخانه جدید، سعی کنید پنجره ها یا نورگیرهای بزرگ را در آن جای دهید تا فضا در طول روز به خوبی روشن شود و با نور LED روشن برای شب تأمین شود.

دکور آشپزخانه

در این ‌صورت می ‌توانیم مثلاً با وسایل آشپزخانه مدرن مانند استفاده از صندلی‌ های متفاوت، لوسترهای جدید، چراغ‌ های جدید، تغییر کابینت‌ها، تغییر شیرآلات و به‌ طور کلی کار کردن روی ظاهر این فضا تغییرات خارق ‌العاده ‌ای ایجاد کنیم که همه افراد خانه را شگفت ‌زده نماید

3. جریان کاری موثر

مثلث طلایی تکنیک محبوبی است که طراحان آشپزخانه و طراحان داخلی هنگام درانداختن طرح دکوراسیون آشپزخانه از آن استفاده می کنند. این شامل قرار دادن اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال و فریزر در یک طرح مثلثی برای به حداکثر رساندن بازده جریان کار در آشپزخانه است. این را می توان در هر طرح ساده آشپزخانه گنجانید.

4. ایده اُپن برای طرح دکوراسیون آشپزخانه

یک طرح اُپن در خانه های کوچک بسیار مورد علاقه است، زیرا فضاها را با هم ترکیب می کند و آنها را چند منظوره می سازد و در این حالت به آنها هوای بهتری می بخشد. اُپن کردن آشپزخانه برای اتصال آن به اتاق نشیمن یا اتاق ناهار خوری چشم ها را فریب می دهد که اتاق بزرگتر از آن است که فکر می کنید. این امر می تواند با به زمین انداختن یک یا دو دیوار داخلی در خانه شما حاصل شود.

  طرح چیدمان آشپزخانه: +14 طرح عالی دکوراسیون آشپزخانه
”]

5. ایجاد یک تقسیم ویژوال با رنگ

در حالی که نقشه های اُپن یک راه حل هوشمندانه برای بزرگتر جلوه دادن یک خانه کوچک است، اما گاهی اوقات اتاق های داخل فضا با ادغام شدن در یک سالن بزرگ، هویت خود را از دست می دهند. به جای استفاده از پارتیشن یا دیوار برای تقسیم مناطق در فضای کوچک، یک ایده مبتکرانه، ایجاد تقسیم کننده ویژوال ظریف با استفاده از یک رنگ بندی متفاوت در آشپزخانه است.

6. وسایل روشن

اگر می خواهید عنصر جالبی را در طرح چیدمان آشپزخانه خود ایجاد کنید، چیدن وسایل براق مانند یخچال زرد یا اجاق گاز قرمز یکی از بهترین ایده های ساده آشپزخانه است. این یک کنتراست خیره کننده در برابر سایه های روشن یا خنثی در بقیه فضا ایجاد می کند.

7. به حداقل برسانید

فضاهای کوچک وقتی به هم ریخته باشند، باعث کوچکتر نشان دادن فضا می شوند. انتخاب لوازم، ظروف و سایر لوازم جانبی را به حداقل برسانید. لوازم ضروری مانند اجاق گاز و یخچال را می توان در اندازه های کوچکتر انتخاب کرد که برای آشپزخانه شما مناسب باشد. پیشخوان ها را بدون درهم و برهمی نگه دارید تا فضای آشپزخانه مطبوع و جادار به نظر برسد.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

8. ویژگی های جالب را انتخاب کنید

هنگامی که می خواهید طرح دکوراسیون آشپزخانه خود را منحصر به فرد کنید، یکی از موثرترین ایده های ساده، روشن ساختن آن با رنگ ها و نقوش است. به جای کاشی سفید و خنثی خسته کننده، کاشی های طرح دار را انتخاب کنید و آنها را با سایه های مشابه روی کابینت ها هماهنگ کنید تا یک طراحی آشپزخانه کاملاً هماهنگ و به یاد ماندنی را در کنار هم قرار دهید.

9. مخفی کردن وسایل

اگر کابینت های صفحه تخت مدرن دارید، دستگیره ها را نگذارید. در عوض، مکانیزم های فشار و قفل را برای کار درب کابینت نصب کنید. این باعث صاف نگه داشتن سطوح کابینت و بزرگتر نشان دادن منطقه می شود.

یکی دیگر از ترفندهای ساده طراحی آشپزخانه پنهان کردن وسایل خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی در پشت درهای کابینت است. وسایل کوچکتر را می توان در قفسه های سفارشی پشت درب کرکره ای جمع کرد.در مقاله “مدل کابینت جدید” 17 مدل کابینت جدید در بازار را معرفی کرده ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

10. طرح چوب برای کابینت های آشپزخانه

برای آشپزخانه ها انتخاب کابینت چوبی راهی آسان برای دستیابی به این هدف است، اما اگر سایه تیره تری از چوب را انتخاب کردید، مطمئن شوید که با استفاده از رنگ های سفید یا روشن تر روی دیوارها و کف ها خیالتان راحت است تا آشپزخانه کوچک به نظر نیاید. برای مشاهده مدل های جدید کابینت سفید مطالعه مقاله ی “کابینت سفید مدرن” را به شما پیشنهاد می کنیم.

  10 ایده چیدمان دراور جدید 2024 | چیدمان روی دراور عروس

11. انتخاب لوازم کوچک تر در طرح چیدمان آشپزخانه

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، لوازم کوچکتری را انتخاب کنید که فضای زیادی در آشپزخانه کوچک شما اشغال نکند. به جای یخچال ساید بای ساید، یک مدل باریکتر دو درب انتخاب نمایید. به جای واحدهای جداگانه اجاق و اجاق گاز، یک فرگاز تهیه کنید که شامل هر دو باشد و فضا را بهینه سازید. برای هر وسیله ای که برای یک آشپزخانه کوچک تهیه می کنید، چه دستگاه تصفیه آب و چه دستگاه قهوه ساز، به کوچک آن فکر کنید.

12. جزیره آشپزخانه ساده

برای تهیه پیشخوان جزیره به آشپزخانه بزرگ احتیاج ندارید. در یک آشپزخانه کوچک با چیدمان اُپن، یک جزیره آشپزخانه ساده می تواند به عنوان پیشخوان برای تهیه غذا یا به عنوان میز ناهار خوری باشد.

دکوراسیون آشپزخانه جدید
13. بهترین رنگ

سفید یا سایه های خنثی دیگر مانند بژ و خاکستری یا حتی رنگ های پاستلی مانند آبی پودری، کرمی یا سبز برای طراحی ساده آشپزخانه ایده آل است. با این حال، اگر آشپزخانه ای دارید که دارای نور طبیعی کافی است، می توانید سایه های مانند آبی کاربنی یا خاکستری ذغالی را نیز انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که این سایه های تیره را با رنگ های خنثی متعادل کنید تا بر فضا غلبه نکنند.

14. یک پشت پرده روشن

روشنایی را با تناژهایی پررنگ روی کاشی های دیواری آشپزخانه یا چند درب کابینت به آشپزخانه تزریق کنید تا یکنواختی را بشکند و یک ویژگی جالب را ایجاد کند.

  بهترین چیدمان مبل کلاسیک در پذیرایی (+۱۶ ایده مختلف)

 

انواع دکوراسیون آشپزخانه

در این بخش به معرفی انواع چیدمان آشپزخانه که امروزه در سراسر دنیا از آن ها استفاده می شود، خواهیم پرداخت. اگر تا به حال دکوراسیون آشپزخانه را محدود به سبک های مدرن و کلاسیک می دانستید، احتمالا از تنوع بالای سبک دکوراسیون آشپزخانه شگفت زده خواهید شد. پیشنهاد می شود از جدیدترین مدل های صندلی اپن و سینک ظرفشویی ایران دکور دیدن فرمایید.

آشپزخانه سنتی

این نوع آشپزخانه معمولا با کابینت های چوبی ساده به رنگ قهوه ای یا سفید شناخته می شود. این کابینت ها که معمولا طرحی ساده داشتند، به همراه کاشی های سفید ساده ترکیبی ساده و در عین حال جذاب را تشکیل می دادند. هم اکنون نیز این نوع طراحی دکوراسیون آشپزخانه طرفداران خاص خود را دارد. احساس تمیزی و دلگرم کنندگی ویژگی اصلی چنین آشپزخانه هایی به حساب می آید.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه معاصر و مدرن

این نوع آشپزخانه یکی از متداول ترین و پر طرفدارترین آشپزخانه هایی است که معمولا در نهایت سادگی و با بهره گیری از سبکی خنثی و مینیمال ساخته می شود. خطوط مستقیم و استفاده حداقل از طرح های اضافی در این نوع دکوراسیون باعث سادگی جسورانه و فوق العاده ای در آن می شود. این نوع طراحی به راحتی توسط همه اعضای خانواده در هر سن و شرایطی پذیرفته می شود که این مورد نیز نکته ای بسیار با اهمیت در مورد این نوع طراحی خواهد بود.

معمولا رنگ نقره ای یا طوسی به عنوان رنگ اصلی در این طراحی انتخاب می کنند؛ اما استفاده از رنگ های جسورانه مثل زرد، قرمز و … نیز به این نوع طراحی قدرت می دهند. آشپزخانه معاصر آشپزخانه ای است ک عاری بودن از هر گونه زینت اضافی و هرج و مرج نقطه قدرت آن به حساب می آید.

آشپزخانه مدرن نیز ویژگی های آشپزخانه معاصر را دارد. به طوری که در اغلب موارد این دو نوع با هم اشتباه گرفته می شوند. در دکوراسیون مدرن استفاده از کابینت های سفید مات یا براق به همراه اکسسوری های مینیمال دیده می شود.

چیدمان دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه انتقالی

آشپزخانه مدرن و معاصر گاه در ترکیب با سبک سنتی، زیبایی دوچندانی را به نمایش خواهد گذاشت. به این سبک که نوعی سبک ترکیبی محسوب می شود، سبک انتقالی اطلاق می شود. اگر بخواهیم به ویژگی های اصلی این سبک اشاره کنیم، ایجاد فضای گرم و راحت آشپزخانه سنتی در ترکیب با سادگی و مینیمالیستی طراحی معاصر فضایی دلچسب و آرام را به وجود خواهد آورد.

دکور آشپزخانه ایرانی

آشپزخانه پنجره دار

آشپزخانه‌های پنجره دار از منابع نوری بی نظیری و کافی برخوردار هستند و برای طراحی داخلی این آشپزخانه‌ها می‌توان از انواع سبک کلاسیک بهره برد.

در فضای برخی از آشپزخانه برای ایجاد محیطی دلباز پنجره های متعددی به چشم می خورند. برای تزیین پنجره آشپزخانه بهتر است از پرده های آشپزخانه با طرح های خاص و فانتزی استفاده کرد؛ همچنین می‌توان در صورت تمایل چارچوب پنجره آشپزخانه را با رنگ هایی متفاوت رنگ آمیزی نمود که این رنگ متمایز باعث برجسته تر شدن پنجره در دکوراسیون آشپزخانه پنجره دار می شود و زیبایی طراحی داخلی آشپزخانه را تکمیل می کند. قرار دادن گل و گیاه در چیدمان آشپزخانه سفید پنجره دار باعث القا طراوت و انرژی مضاعف به فضای آشپزخانه می شود.

  9 کابینت سفید مدرن: کابینت آشپزخانه، سفید طلایی و ...

آشپزخانه ساحلی

در این نوع آشپزخانه شاهد حال و هوایی ساحلی با استفاده از رنگ، جزئیات و اکسسوری مربوط به دریا خواهیم بود. استفاده از رنگ سفید به منظور روشن کردن فضا، رنگ آبی جهت یادآوری دریا و رنگ قهوه ای در تناسب با رنگ شن و ماسه ساحلی در چنین آشپزخانه هایی به وفور دیده می شود. استفاده از اکسسوری های کنفی، حصیری و صدفی در این سبک بسیار رایج است. خاصیت چنین آشپزخانه هایی آرامش بخشی و الهام بخشی خواهد بود. توجه داشته باشید که این سبک آشپزخانه باید باید نور زیادی دریافت کند و در تعادل و هارمونی با سایر اجزای منزل اجرا شود.

طرح آشپزخانه جدید

آشپزخانه التقاطی

آشپزخانه التقاطی با توجه به رویکردی چند وجهی طراحی می شود. این نوع آشپزخانه ها اغلب برای منازل لوکس انتخاب می شوند. تحریک بصری با استفاده از رنگ های زنده و شاد یا عناصر رفلکس دهنده نور از ویژگی های اصلی این سبک از آشپزخانه ها هستند.
بافت غنی و تزئینات بیش از حد این آشپزخانه به اشخاصی که چنین سبک عجیبی را انتخاب کرده اند، احساس اعتماد به نفس و سرزندگی را القا می کند. چیزی که این سبک را خاص و منحصر به فرد جلوه می دهد، کیفیت رنگ و ساخت اجزای آن خواهد بود.

ایده چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه مدیترانه ای

این نوع آشپزخانه ها با الهام گرفتن از سبک یونانی ساخته شده اند. کابینت های چوبی سفید با نقش و نگار یونانی به همراه دیوارهای آجری ترکیبی خارق العاده و آرامش بخش را تشکیل می دهند. این نوع آشپزخانه که سبکی هنری دارد، با رنگ های خنثی و نت های دنیای قدیم به سبک یونانی آراسته شده است.

دکوراسیون آشپزخانه پنجره دار ایرانی

انواع دیگر آشپزخانه

آشپزخانه هایی به سبک روستایی، کشاورزی، صنعتگر، صنعتی، آسیایی، اسکاندیناویایی، مدرن قرن میانه، بوهو، وینتیج، جنوب غربی و … نیز از استایل های آشپزخانه هستند که با توجه به خاص بودنشان، استفاده از آن ها در کشور ما در سطح وسیعی رواج ندارد.
از خاص بودن نترسید
امروزه طراحی دکوراسیون آشپزخانه معمولا به سبک مدرن اتفاق می افتد. با این وجود شما پس از شناخت انواع این سبک ها در این متن قادر خواهید بود با انتخاب جسورانه ای که دارید، به سبکی خاص و بی نظیر در آشپزخانه خود دست یابید.

چالش داشتن و پیاده کردن یک طرح چیدمان آشپزخانه برای فضای کوچک این است که به طراحی آشپزخانه ساده ای بپردازید که تمام عناصر و ویژگی های اساسی را در خود داشته باشد، بدون اینکه فضا شلوغ به نظر برسد.

سوالات متداول

برای چیدمان آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

استفاده بهینه از فضا، توجه به متراژ آشپزخانه، انتخاب لوازم و اکسسوری مناسب

انواع طرح دکوراسیون آشپزخانه کدامند؟

چیدمان را ساده نگه دارید، پنجره های بزرگ، جریان کاری موثر، ایده اُپن برای طرح دکوراسیون آشپزخانه، ایجاد یک تقسیم ویژوال با رنگ، وسایل روشن و…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا