مقالات

آینه کاری چیست؟ 0 تا 100 آینه کاری در دکوراسیون داخلی

اگر نگاهی به بناهای تاریخی ایران مانند قصر پادشاهان و کاخ‌ ها بیندازید کاملاً مشخص است که ایرانیان از زمان‌ های بسیار قدیم از آینه‌ کاری در دکوراسیون داخلی برای ایجاد فضایی زیبا و سلطنتی استفاده می ‌کردند. آینه برای ایرانیان ارزش زیادی دارد و به همین دلیل اکثر ایرانیان از آینه‌ های تزئینی مانند آیینه شمعدان نیز استفاده می‌ کنند. این هنر مانند بسیاری از هنرهای اصیل دیگر پیشرفت کرده و امروزه در سبک ‌ها و طرح‌ های بسیار زیباتر و شیک برای فضاهای داخلی سالن‌ ها، مراکز تجاری و دکوراسیون داخلی منزل استفاده می ‌شود.

آینه کاری چیست؟

همان ‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم آینه کاری یکی از هنرهای اصیل و زیبای ایرانی است. البته قابل ذکر است اروپایی‌ ها نیز به سبک خود از آیینه‌ کاری برای دکوراسیون داخلی منزل استفاده می‌ کنند. در این هنر ابتدا طراحی چیدمان آینه ‌ها در کنار هم انجام می‌شود. سپس با ابزار خاص برش، آینه ‌ها در سایزهای مورد نیاز برای طرح از قبل انجام‌ شده برش می ‌خورند. در مرحله بعد آینه‌ ها با دقت و چسب ‌های مخصوص این کار در جای موردنظر نصب می ‌گردند تا طراحی انجام ‌شده نمایش داده شود.

آینه کاری منزل

انواع طرح ‌های آینه کاری برای فضا های داخلی خانه

طرح‌ های بسیار متنوعی را می‌توان با هنر آینه کاری انجام داد. اما به‌ طور کلی هر نوع طرحی که در نظر داشته باشید به یکی از گروه‌ های زیر تعلق دارد:

  • جورچین
  • لوزی
  • مدرن
  • کلاسیک
  • گل و بوته
  • هندسی
  • آنتیک
  • حجمی
  • کهنه ‌کاری

تأثیر آینه کاری در دکوراسیون داخلی

استفاده از هنر آینه کاری در خانه باعث می ‌شود فضا بزرگ ‌تر و اصطلاحاً دل‌ بازتر به نظر برسد. به‌ علاوه به دلیل ویژگی انعکاسی که دارد میزان نور فضای داخل خانه را به‌صورت طبیعی افزایش می ‌دهد. بنابراین برای فضاهایی که نور کمی دارند انتخاب بسیار مناسبی می باشد. همچنین آینه کاری به دلیل جریان نور و انعکاس، فضای اطراف شما را زنده نگه می ‌دارد.

وسایل مورد نیاز برای انجام هنر آینه کاری

همان ‌طور که از نام این هنر مشخص است مهم‌ترین ابزار مورد نیاز در این کار الماس آینه می ‌باشد. در حال حاضر آینه ‌ها تنوع زیادی پیدا کرده ‌اند. این تنوع طوری است که همه افراد می ‌توانند از رنگ ‌های مختلف و یا ساده برای طرح‌ های خاص از آینه کاری در دکوراسیون داخلی استفاده نمایند تا فضایی بسیار دل ‌انگیز ایجاد شود. برای خرید و مشاهده قیمت آینه دکوراتیو می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه کنید.

سایر وسایل جانبی که برای برش و نصب تکه‌ های آینه در آینه کاری نیاز است عبارت‌اند از:

  • چسب
  • چوب
  • سریش
  • گچ
  • خط کش
  • میز کار
  • قلم برای طراحی شکل‌ های تکه ‌های آینه

نحوه اجرای آینه کاری

اولین قدم در هنر آینه کاری طراحی اشکال هندسی آینه ‌ها می‌ باشد تا بعد از آن تکه‌ های آینه به همان شکل برش خورده و در مکان مناسب نصب شوند. به ‌طور کلی سه روش برای تزئینات آیینه‌ کاری وجود دارد که به شکل زیر می ‌باشند. همچنین قبل از نصب آینه روی دیوار پیشنهاد می‌کنیم حتما راهنمای نصب آینه سنگین بر روی دیوار را مطالعه نمایید.

ایجاد برش ‌های زیاد و اشکال ریز آینه

در این روش تکه‌ های ریز و زیادی را در کنار هم قرار می ‌دهند تا یک شکل کلی به دست بیاید. معمولاً از این روش برای استفاده از آینه ‌های رنگی و طرح ‌هایی مانند تصویر انسان، طبیعت و … در آینه کاری استفاده می‌ شود. این روش از قدیم مرسوم بوده است و از آن در ایجاد نماهای آیینه کاری مساجد، حرم‌ها و تالارها در ایران استفاده می‌کردند.

آینه کاری بدون ایجاد برش

در این روش آینه به تکه‌ های کوچک تبدیل نمی‌ شود. درواقع تنها طرح‌ های خاصی روی آینه‌ های با ابعاد بزرگ زده می‌ شود. امروزه از این روش بیشتر از روش قبلی استفاده می‌ کنند؛ به‌علاوه این روش از نظر اجرا بسیار ساده تر و سریع ‌تر انجام می ‌شود.

آینه کاری به روش ترکیبی

در این حالت از ترکیب دو روش قبلی برای آئینه کاری استفاده می ‌شود. به‌علاوه بیشتر سعی می‌ شود آینه ‌ها به قطعات مساوی برش بخورند. از طرفی شیارهایی روی آینه‌ها ایجاد می‌شود که طرحی جالب و گاها چند بعدی ایجاد خواهد کرد.

آینه کاری در دکوراسیون داخلی

نحوه انتخاب رنگ آینه برای دکوراسیون داخلی

امروزه آینه‌ ها تنها شامل نوع معمولی سفید که با استفاده از نقره یا جیوه تولید می‌ شوند، نیستند. بلکه تنوع زیادی در تولید انواع آینه‌ های رنگی به‌ وجود آمده است. درواقع از رنگ‌ های مختلف برای کاربردهای متفاوتی استفاده می ‌شود. برخی از این کاربردها به شکل زیر می ‌باشند:

  • آینه های مسی برای دکوراسیون‌ های لوکس
  • آینه ‌های مشکی برای طراحی‌ های داخلی سفید و مشکی مدرن
  • آینه ‌های طلایی برای افرادی که نشاط این رنگ را دوست دارند اما نمی ‌توانند رنگ دیوارها را طلایی کنند.
  • آینه ‌های برنزی برای کاربردهای مختلف در دکوراسیون منزل به ‌صورت تکه ‌ای و تزئینی که برای بیشتر طرح ‌ها مناسب می‌باشد.

برای دیدن تنوع بیشتر آینه کاری در دکوراسیون داخلی مقاله آینه ‌کاری مدرن را مطالعه کنید.

استفاده از آینه کاری کلاسیک در دکوراسیون داخلی

آینه کاری کلاسیک برای فضاهای داخلی کاربردهای زیادی دارد. در هنر آینه کاری کلاسیک بیشتر از روش برش آینه ‌ها و چسباندن آن‌ ها کنار هم استفاده می ‌شود. این روش انواع و طرح‌ های بسیار متفاوتی دارد؛ برخی از این طرح‌ ها شامل آینه لوزی، آینه طلایی، آینه ‌های نامتقارن، آینه پتینه و آیینه ‌کاری طرح شکسته می ‌باشند.

روش انتخاب سبک آینه کاری برای دکوراسیون داخلی

اینکه از کدام نوع آینه کاری یا چه رنگ از آینه‌ ها استفاده کنیم بیشتر به محیطی که قرار است در آن آئینه کاری انجام شود بستگی دارد. مثلاً در فضاهای خاص مانند سبک ‌های اروپایی بهتر است از انواع آیینه کاری کلاسیک و ونیزی استفاده شود اما در محیط‌ های سنتی، طرح‌ های ایرانی یا طرح‌ های کلاسیک آنتیک انتخاب بهتری هستند.

کاربرد آینه کاری در قسمت‌های مختلف دکوراسیون داخلی

از آینه کاری می ‌توانید در قسمت‌ های مختلفی از فضای خانه استفاده نمایید. در ادامه برخی از این موارد را توضیح می ‌دهیم.

استفاده از آینه کاری در سالن پذیرایی

سالن پذیرایی فضای اصلی خانه است که در خانه‌ های کوچک با یک سالن، معمولاً افراد ساکن وقت زیادی را در این فضا می‌ گذرانند. بنابراین استفاده از آیینه کاری در این قسمت‌ها باعث ایجاد حس بهتری خواهد شد. به‌ علاوه بدون صرف هزینه زیاد فضای سالن بزرگ ‌تر به نظر می ‌رسد.

هنر آینه کاری

استفاده از آیینه کاری در اتاق‌ های خواب

می‌ توان از روش‌ های مدرن مثل ایجاد اشکال خاص با آینه برای آینه کاری در اتاق‌ خواب استفاده کرد. بهتر است آینه کاری اتاق خواب تنها در دیوارهای اطراف تخت انجام شود و روبروی تخت آیینه کاری نگردد. به‌ علاوه با استفاده از آینه کاری در اتاق‌ خواب می ‌توان نور آباژور رومیزی را منعکس کرده و فضایی رؤیایی و آرام ایجاد نمود.

استفاده از آیینه کاری در سرویس بهداشتی

از آینه ‌های معمولی در اندازه‌ های مشخص برای تمام سرویس ‌های بهداشتی استفاده می‌ شود. اما می ‌توانید با استفاده از هنر آینه کاری و به ‌خصوص آینه‌ های گرد، زیبایی محیط سرویس بهداشتی را چند برابر کنید و فضای بهتری ایجاد نمایید.

سخن آخر

هنر آئینه کاری در دکوراسیون داخلی خانه‌ ها، اماکن، فضاهای تجاری و… کاربردهای فراوانی دارد. زیرا آئینه کاری و به‌خصوص آئینه ‌کاری‌ های مدرن با آینه‌ های رنگی و جدید، فضای باشکوه و پر از روح زندگی ایجاد می ‌کنند که هر بیننده ‌ای را مجذوب خواهد کرد. به‌ علاوه در کنار این همه زیبایی بسیار مقرون ‌به‌ صرفه می‌ باشد.

برخی از سوالات رایج:

آینه کاری چیست؟

آینه کاری یکی از هنرهای اصیل و زیبای ایرانی است. البته قابل ذکر است اروپایی‌ ها نیز به سبک خود از آیینه‌ کاری برای دکوراسیون‌های داخلی استفاده می‌ کنند. در این هنر ابتدا طراحی چیدمان آینه ‌ها در کنار هم انجام می‌شود.

نحوه انتخاب رنگ در آینه کاری چیست؟

آینه های مسی برای دکوراسیون‌ های لوکس – آینه ‌های مشکی برای طراحی‌ های داخلی سفید و مشکی مدرن – آینه ‌های طلایی برای افرادی که نشاط این رنگ را دوست دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا