مبلمان

۶ ترفند مراقبت و نگهداری از مبلمان چرم

نگهداری مبل چرم آنچنان که فکر می‌کنید کار راحتی نیست و بسیاری از مردم که آن‌ها را برای خانه خود خریداری می‌کنند، به دنبال راهکارهایی می‌گردند که به وسیله آن‌ها نگهداری مبلمان چرم برایشان راحت‌تر باشد.

چرم به خاطر جنس مخصوصی که دارد، باید با ملاحظات بیشتری نگهداری شود که ما در این مقاله چند ترفند برای این کار را به شما معرفی می‌کنیم. با این ترفندها ظاهر لوکس چرم مبل شما حفظ خواهد شد. (چنانچه تمایل به خرید مبل چستر دارید، می‌توانید از مدل‌های متنوع ایران دکور دیدن کنید)

گردگیری مبل چرم

راهکارهای نگهداری از مبل چرم

۱. گردگیری منظم

یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین کارهایی که برای نگه داری مبل چرم می‌توانید انجام دهید، گردگیری آن‌ها به طور منظم است.

این کار در نگاه اول چندان پراهمیت به نظر نمی‌رسد، اما با در نظر گرفتن این که این گرد و غبارها یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب به بافت چرم مبلمان هستند، از بین بردن آن‌ها کمک به سزایی به حفظ کیفیت چرم دارد. این مواد بسیار ریز اگر به موقع پاک نشوند، با روی هم انباشته شدن، تمیز کردن مبل را سخت‌تر می‌کنند.

لکه گیزی مبل چرم

برای اینکه از تجمع گرد و غبار روی مبلمان چرم جلوگیری شود، توصیه می‌کنیم که هر هفته به طور مرتب آن‌ها را گردگیری کنید. برای این کار یک پارچه خشک و نرم را مورد استفاده قرار دهید. اگر گرد و غبار مقاومت کرد و در پاک کردن آن‌ها دچار مشکل شدید، کافی است که آن را کمی نم‌دار کنید.

لازم نیست که آن‌ را کاملا خیس کنید. اگر کاملا خیس باشد، آب به داخل بافت چرم نفوذ می‌کند و همین امر سبب می‌شود که این بافت آسیب ببیند. همچنین برای تمیز کردن مبل چرم هرگز آب را به صورت مستقیم روی آن نریزید.

۲. استفاده از جاروبرقی

بیشتر مبل‌ها به صورت قطعه قطعه ساخته می‌شوند و به همین دلیل هم است که درزهای زیادی دارد. تمیز کردن این درزها برای بسیاری اهمیت ندارد. اما در هر صورت تمیز نگه داشتن آن‌ها بخشی از نگهداری مبل چرم به شمار می‌آید.

برای تمیز کردن این قسمت‌ها به جای این که با دست به جان آن‌ها بیفتید، به راحتی از جاروبرقی استفاده کنید. این کار را با دقت انجام دهید که آسیبی به بافت چرمی نرسد.

جاروبرقی برای مبل چرم

۳. برداشتن لکه‌ها

در نگهداری مبلمان چرم برداشتن و زدودن لکه‌هایی که روی مبل چرمی ریخته می‌شود را نباید به تعویق انداخت. با این کار بیشتر لکه‌ها مقاومت خواهند کرد. برای پاک کردن آن‌ها از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. بعد با پارچه خشک جای آن را از بین ببرید.

نحوه پاک کردن آن نیز باید به درستی انجام شود. نباید پارچه را روی لکه‌ها حرکت دهید. به جای این کار پارچه یا اسفنج را روی لکه قرار دهید و پس از چند ثانیه آن را بردارید. با این کار آن لکه جذب می‌شود، بدون این که به قسمت‌های دیگر سرایت کند.

محافطت از مبل چرم

 

دسته دیگری از لکه‌ها هستند که در خود رطوبت ندارند. این دسته از لکه‌ها باید با صابون آب گرم پاک شوند. اما از این شیوه نباید به شکل متداوم استفاده کنید، چراکه در درازمدت به بافت چرم آسیب خواهد رسید.

اگر لکه‌ای که روی مبل ریخته شده است، عمیق باشد، بهتر است که با احتیاط بیشتری پاک شود. همینطور چنین لکه‌هایی باید سریع‌تر پاک شوند. با گذر زمان لکه‌ها عمیق‌تر می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها با دردسر بیشتری همراه خواهد بود. (چنانچه می‌خواهید با روش‌های پاک کردن لکه مبل آشنا شوید، مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم)

۴. مبل از تابش نور در امان باشد

نگهداری مبل چرم تنها شامل تمیز نگه داشتن آن نمی‌شود، بلکه باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بهترین مکان را برای قرار دادن آن‌ها انتخاب کنید.

تابش نور به مبل چرم

بهترین مکان برای آن‌ها جایی است که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند. تابش نور آفتاب سبب می‌شود که چرم آن با ترک مواجه شود. همینطور این مبل‌ها باید از گرمای دستگاه‌هایی مانند شومینه، رادیاتور و سایر سیستم‌های گرمایشی نیز به دور باشند.

۵. استفاده از اسپری‌های مخصوص مبل چرم

برای نگهداری مبلمان چرم شرکت‌هایی هستند که اسپری‌هایی مخصوص مبل چرم تولید می‌کنند. اگر از کسانی هستید که سابقه استفاده از مبلمان چرم را دارید، خوب می‌دانید که پس از مدتی استفاده از آن‌ها ظاهرشان رو به کمرنگ شدن می‌گذارد.

برای اینکه جلای قبلی را به آن‌ها بازگردانید، می‌توانید از اسپری‌های مخصوصی استفاده کنید که مخصوصا برای این کار تولید شده‌اند. برای آشنایی با نحوه استفاده از آن‌ها حتما به بروشور مخصوص مراجعه کنید. در استفاده از این اسپری‌ها زیاده‌روی نکنید، چراکه در درازمدت سبب آسیب به مبل می‌شود.

اسپری پاک کننده مبل چرم

شیوه درست استفاده کردن از آ‌ن‌ها برای نگه داری مبل چرم به این صورت است که با مشاهده کمرنگ شدن چرم ابتدا گرد و غبار آن را بگیرید. سپس پارچه را به اسپری آغشته کنید و روی مبل بکشید. با این کار نه تنها رنگ مبلمان بهبود پیدا می‌کند، بلکه ظاهر ترک‌ها نیز بهتر می‌شود.

۶. حتما بروشور مخصوص مبل چرم را مطالعه کنید

مانند هر وسیله دیگری زمانی که این مبل‌ها را تهیه می‌کنید، همراه با آن یک بروشور نیز به شما داده می‌شود. با مطالعه آن متوجه می‌شوید که شیوه نگه داری مبل چرم نیز در آن توضیح داده شده است.

دقت کنید که از انواع چرم برای تولید مبل استفاده می‌کنند، از این رو مهم است که بدانید نوعی که شما خریداری کرده‌اید، چگونه باید مراقبت شود.

در صورت تمایل به مطالعه بیشتر، مقاله بهترین برند مبل راحتی اطلاعات نسبتا خوبی راجع به ویژگی انواع برند مبل در اختیار شما قرار می دهد.

کلام آخر

در پایان این مقاله باید بار دیگر بر اهمیت نگهداری مبل چرم به شکل درست تاکید کنیم. مبلمان چرم بسیار ارزشمند بوده و معمولا قیمت پایینی ندارند. از طرفی دیگر چرم نسبت به شست و شو و مراقبت‌های فیزیکی حساسیت‌های مخصوص به خود را دارد. بنابراین اگر تمایل دارید که تا سال‌ها از این مبلمان به خوبی استفاده کنید و همچنان ظاهر زیبای خود را حفظ کنند، به شما توصیه می‌کنیم که توصیه‌های ما را در این مقاله جدی بگیرید. (چنانچه تمایل به خرید مبل راحتی شیک دارید،‌ از مدل‌های متنوع موجود در ایران دکور دیدن کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا