مبلمان

۱۲ تا از بهترین لکه برها برای از بین بردن انواع لکه مبل

نظافت خانه و لوازم آن بدون شک در زیبایی و جذابیت محیط اطراف تاثیر فراوانی دارد. چگونگی از بین بردن لکه مبل یکی از سوالاتی است که توسط بسیاری از افراد به‌خصوص بانوان مطرح می‌شود.

بدون شک هزینه‌های شستشو مبل در خارج از خانه برای برخی از افراد سنگین است و توانایی پرداخت آن را ندارند. به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می‌دهند که بدون صرف هزینه و زمان طولانی برای پاک کردن لکه مبل از روش‌های خانگی و مؤثر کمک بگیرند.

برای این‌کار در ابتدا باید نوع لکه‌ها را بررسی کرد و با توجه به آن شستشو مبل را انجام داد. زیرا هر لکه با ماده شوینده مخصوصی پاک می‌شود. اگر شما هم به‌دنبال یافتن این پاسخ هستید که چگونه لکه‌های ایجاد شده روی پارچه‌های متفاوت مبل را از بین ببرید، با ما تا ادامه این مقاله همراه باشید.

روش‌های مؤثر و کم هزینه برای از بین بردن لکه مبل‌های پارچه‌ای

پاک کردن لکه از روی مبل به جنس پارچه و نوع لکه بستگی دارد. به همین دلیل نباید از هر شوینده ای برای این‌کار استفاده‌کرد. مبل‌های پارچه‌ای باید با توجه به ضخامت پارچه و عطر آن شستشو شوند. زیرا برخی از شوینده‌ها ممکن است به پارچه آن آسیب وارد کنند.

بنابراین برای شستشو لکه روی مبل پارچه‌ای باید دقت بسیاری به خرج دارد. در ادامه برخی از مواد شوینده ارزان و خانگی برای این‌کار را بررسی می‌کنیم.

۱. معجزه جوش شیرین در از بین بردن لکه‌های روی مبل

بهترین پاک کننده لکه مبلهای پارچه‌ای، جوش شیرین نام دارد. جوش شیرین یکی از موادی است که در هر خانه یا مغازه‌ای یافت می‌شود. درست کردن یک محلول خانگی با این ماده به شما کمک می‌کند که لکه‌های روی مبل پارچه‌ای خود را در کوتاه‌ترین زمان از بین ببرید.

راهکار پاک کردن لکه مبل

برای انجام این‌کار کافی است در ابتدا مقداری جوش شیرین را با سرکه، آب گرم و کمی مایع ظرفشویی مخلوط کنید. این محلول را خوب هم بزنید و با اسپری به روی لکه ایجاد شده بپاشید. سپس با یک دستمال تمیز به آرامی روی آن را فشار دهید.

البته قبل از اسپری این محلول، بهتر است تمامی آلودگی‌های روی مبل را توسط جاروبرقی یا یک دستمال خشک پاک کنید. از بین بردن لکه روی مبل به این صورت یکی از روش‌های ساده و در عین حال کاربردی است که برای زدودن تمامی لکه‌ها از مبل پیشنهاد می‌شود.

۲. شامپو فرش، بهترین محلول برای پاک کردن لکه از روی مبل پارچه‌ای

شامپو فرش به‌دلیل ترکیبات شیمیایی خود به‌راحتی تمامی لکه‌ها را از روی مبل و فرش از بین می‌برد. این محلول به‌گونه‌ای تولید می‌شود که آسیبی به پارچه مبل وارد نکند.

برای از بین بردن لکه مبل با این ماده نحوه مصرف روی بسته بندی آن مشخص است. لازم است که شامپو فرش را با آب مخلوط کنید و از استفاده مستقیم این محلول روی پارچه مبل بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: تخمین هزینه بازسازی آپارتمان

تمیز کردن لکه چایی از مبل

۳. تاثیر شگفت انگیز پاک کننده چای خشک در تمیز کردن لکه از روی مبل پارچه‌ای

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای این‌کار، پاک کننده چای خشک است. این نوع تمیز کننده لکه مبل در واقع به‌صورت مایع است که در محتویات آن آبی وجود ندارد.

 

برای از بین بردن لکه‌ها از روی مبل پارچه‌ای کافی است کمی از این مایع را روی ناحیه مورد نظر بریزید و با یک پارچه تمیز به آرامی آن را بمالید. بعد از پاک شدن لکه‌ها با یک دستمال نمدار اثر محلول باقی مانده روی مبل را تمیز کنید.

در زمان استفاده از این محلول میزان آن را مد نظر قرار دهید. زیرا این محصول شوینده ای قوی است و در صورت استفاده زیاد از آن ممکن است به پارچه مبل آسیب وارد کند. همچنین برای خروج گاز و بوی تند این محصول، بهتر است در و پنجره‌ها باز باشند.

نحوه از بین بردن لکه‌ها از روی مبل چرمی

لکه روی مبل‌های چرمی راحت‌تر از سایر لکه‌ها از بین می‌رود. برای این‌کار در ابتدا مبل را با یک پارچه تمیز پاک کنید. سپس با توجه به نوع لکه ایجاد شده از روش‌های زیر برای از بین بردن آن‌ها استفاده‌کنید.

تمیز کردن لکه از مبل چرمی

۱. الکل پاک کننده قوی لکه روی مبل چرمی

برای پاک کردن لکه مبل با الکل آن را روی لکه اسپری کنید و بعد از یک دقیقه با دستمال خشک روی آن را بکشید.

۲. تاثیر محلول روغن زیتون و سرکه برای از بین بردن لکه‌های مبل چرمی

برای تهیه این محلول به یک لیوان آب، یک لیوان سرکه و مقداری روغن زیتون نیاز است. محلول مورد نظر برای از بین بردن لکه جوهر روی مبلهای چرم طبیعی استفاده می‌شود. همچنین زدودن این نوع لکه از روی مبلی با چرم مصنوعی به‌راحتی با واکس امکان‌پذیر است.

انواع لکه‌ها و نحوه تمیز کردن آن‌ها از روی مبل

در ادامه شما را با چگونگی از بین بردن انواع لکه‌های روی مبل آشنا می‌کنیم:

چگونگی از بین بردن لکه آب از روی مبل

برخی از پارچه‌های مبلی آب را به خود جذب می‌کنند. البته این لکه‌ها به‌دلیل وجود املاح روی آب ایجاد می‌شوند که راحت‌ترین روش برای از بین بردن آن‌ها، استفاده از آب بدون املاح است.

دومین روش، استفاده از محلول الکل و نمک است که مستقیماً باید روی لکه‌ها استفاده شود. بعد از پاک کردن لکه مبل، آن قسمت را با یک دستمال نم‌دار و سپس خشک پاک کنید. در صورتی که این روش‌ها کارساز نبود، بهترین گزینه استفاده از یک شوینده ملایم است.

لکه آب روی مبل

پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی مبل

لکه جوهر یکی از سخت‌ترین لکه‌ها است که برای از بین بردن آن از روی مبل پارچه‌ای، ساده‌ترین روش استفاده از نمک است. قبل از این‌کار باید محل مورد نظر را خیس کرد و سپس مقداری نمک روی آن پاشید. سپس آن قسمت را با یک دستمال تمیز، پاک کرد.

یکی دیگر روش‌های مناسب برای از بین بردن لکه جوهر روی مبل پارچه‌ای، استفاده از مخلوط آمونیاک و گلیسیرین عنوان می‌شود. برای جلوگیری از تغییر رنگ پارچه، بعد از پاک کردن لکه، باید آن نقطه را با آب و پودر رختشویی شستشو داد.

روش تمیز کردن لکه خون از روی مبل

برای تمیز کردن خون از روی مبل باید از محلول غلیظ نشاسته و آب استفاده‌کرد. در این روش از بین بردن لکه مبل، محلول را روی لکه خون بریزید و بعد از خشک شدن آن را جدا کنید.

لکه خون روی مبل

از بین بردن لکه رنگ روی مبل پارچه‌ای

این لکه‌ها نیز به‌راحتی با کمی شامپو فرش و یک شوینده ملایم از بین می‌روند. برای این‌کار کافی است این مواد را با آب مخلوط کنید و کف حاصل از آن را به‌وسیله یک برس نرم یا پارچه تمیز روی لکه رنگ بکشید.

لکه رنگ روی مبل پارچه ای

از بین بردن لکه سوختگی روی مبل

لکه سوختگی اگر آسیب عمیقی به پارچه مبل وارد نکرده باشد، با محلول آب اکسیژنه یا ساییدن یک حبه قند روی لکه به‌راحتی پاک می‌شود. این لکه‌ها روی پارچه‌های مبلی با الیاف مصنوعی با آب‌لیمو نیز به‌راحتی از بین می‌روند.

از بین بردن لکه سوختگی از مبل

پاک کردن لکه میوه روی مبل

لکه میوه روی مبل با روش‌های زیر قابل از بین رفتن است:

  • استفاده از آب و صابون روی مبل‌هایی با رنگ سفید
  • ریختن مخلوط آب اکسیژنه 20% و مقدار کمی آمونیاک روی لبه مبل‌هایی با پارچه پشمی
  • به کار بردن مخلوط آب و الکل 90% به یک نسبت، برای پاک کردن لکه مبل‌های رنگی و ابریشمی

جای عکس

پاک کردن لکه چربی از روی مبل

‌لکه های چربی روی مبل پارچه‌ای را با یک کاغذ خشک کن و توی داغ از بین ببرید. با قرار دادن اتو روی کاغذ خشک کن و فشار آن روی لکه، این‌کار به‌راحتی قابل انجام است.

در نتیجه…

از بین بردن لکه مبل باید با توجه به نوع لکه و جنس پارچه انجام گیرد. بدون شک روش‌های خانگی و کم هزینه برای این‌کار بهترین گزینه هستند. محلول آب و شوینده هایی نظیر شامپو فرش، آمونیاک، صابون، مایع رختشویی، جوش شیرین و محلول الکل بهترین مواد برای از بین بردن انواع لکه‌های روی مبل به‌شمار می‌روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا