اتاق خوابمقالات

راهنمای انتخاب ابعاد استاندارد تخت دو نفره و یک نفره

در زمان خرید تخت خواب به چه نکاتی توجه‌ می‌کنید؟ شکل و رنگ ظاهری؟ ابعاد استاندارد تخت؟ طراحی، مدل و سبک ساخت؟ ابعاد تخت و بزرگی و کوچکی آن؟ یا موارد دیگر؟ باید گفت توجه به تمامی این موارد به شما در خرید یک تخت راحت و زیبا کمک می‌کند. اما در این بین توجه به ابعاد تخت اهمیت بالایی دارد، زیرا شما باید تخت را متناسب با قد و هیکل افراد و همچنین ابعاد اتاق خریداری کنید. برای این منظور شما باید با ابعاد استاندارد انواع تختخواب آشنایی داشته باشید. (چنانچه تمایل به مشاهده قیمت تخت خواب و خرید آن دارید، از مدل‌های متنوع موجود در ایران دکور دیدن کنید)

نکات مهم انتخاب ابعاد تخت خواب استاندارد

ابعاد استاندارد تخت

همان‌ قدر که جنس، دوام و زیبایی تخت مهم است، مناسب بودن ابعاد آن نیز اهمیت دارد. اگر یک تخت با ابعاد نامناسب برای اتاق خواب خود خریداری کنید، دچار مشکلات مختلفی خواهید شد. در اولین مرحله کارایی اتاق کاهش پیدا می‌کند و دکوراسیون نیز شکل خوبی نخواهد گرفت. علاوه بر این نمی‌توانید چیدمان مناسبی داشته باشید. بنابراین لازم است که توجه به ابعاد تخت خواب را در اولویت خود قرار دهید. در ادامه نکات مهمی را معرفی می‌کنیم که در انتخاب یک تخت خواب با ابعاد مناسب بسیار مهم هستند.

1. شکل ظاهری تخت خواب

تخت خواب‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند که اندازه کلی آن‌ها در هر مدلی با دیگری ممکن است تفاوت داشته باشد. برای مثال ابعاد تخت دو‌نفره ام دی اف با یا یک تخت خواب دو نفره سلطنتی با تزیینات خراطی شده و تاج بالای تخت متفاوت است. بدیهی است که در یک اتاق خواب کوچک نمی‌توانیم از تخت‌های سلطنتی و استیل استفاده کنیم. اما آن چیزی که درباره اندازه تخت مهم است، در واقع اندازه قسمت‌های داخلی تخت و قسمتی است که تشک در آن قرار ‌می‌گیرد. این ابعاد درست همانند ابعاد تشک‌های استاندارد بوده و کاملا مطابق با یکدیگر ساخته و در بازار به فروش ‌می‌رسند.

ابعاد تخت خواب

2. به تناسب تخت با اتاق خواب خود توجه داشته باشید

مهم‌ترین چیزی که در انتخاب تخت خواب و اندازه آن موثر است، تناسب آن با اتاق خواب است. اگر شما تخت خواب بزرگی داشته باشید که به سختی در یک اتاق جای گیرد و یا آنکه ابعاد تخت نسبت به اتاق خواب زیاده از حد کوچک باشد، همه چیز غیر منطقی به نظر می‌رسد. به همین دانستن ابعاد درست و استاندارد به شما کمک می‌کند بتوانید بهترین چیدمان را در اتاق خواب داشته باشید.

در جدول زیر ابعاد مناسب برای اتاق خواب را مشاهده می‌کنید:

ابعاد استاندارد اتاق خواب فضای اضافه به ازای هر فرد بزرگسال فضای اضافه به ازای هر کودک
3متر در 3.6 متر تا 4.2 متر در 4.8 متر 9/5 متر مکعب 5/5 متر مکعب

ابعاد استاندارد تخت یک نفره

3. چگونگی خوابیدن شما در انتخاب تختی با ابعاد استاندارد تاثیرگذار است

مورد دیگری که درباره اندازه تخت خواب باید بدانید آن است که شما ساعاتی از شبانه روز را در خواب هستید و باید تختی را انتخاب کنید که راحتی و آسایش شما را فراهم نماید. با توجه به جثه بدنی و سبک خوابید‌نتان ( برای نمونه افرادی که عادت دارند زیاد غلت بزنند) باید تخت خوابی را خریداری نمایید که دارای ابعادی متناسب با شرایط فیزیکی و سبک زندگی‌ شما باشد. مواردی مانند طول و عرض تخت خواب و ارتفاع آن، تشکی که بر روی تخت قرار داده‌اید و حتی رو‌تختی و رنگ آن هم ‌می‌تواند در استراحت بهتر شما نقش موثری داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب را حتما مطالعه نمایید.

سبک تخت خواب را در نظر داشته باشید

ابعاد استاندارد تخت تک نفره

در حال حاضر سبک‌های متنوعی از تخت خواب در بازار موجود هستند که ابعاد آن‌ها ممکن است کمی متفاوت باشد. برای مثل تخت خواب‌های کینگ و سوپر کینگ از لحاظ ابعاد هیچ شباهتی با تخت خواب‎‌های استیل ندارند. در ادامه ابعاد استاندارد سبک‌های مختلف تخت خواب را باهم بررسی می‌کنیم:

  • تخت خواب کینگ و سوپر کینگ دونفره: 140 در 160 تا 180 در 200 سانتی‌متر
  • تخت‌های سلطنتی دونفره: 180 تا 200 در 190 تا 200 در 160 سانتی‌متر
  • تخت خواب کلاسیک دونفره: 160 تا 180 در 190 تا 200 در 95 سانتی‌متر
  • تخت خواب دونفره مدرن: 180 در 237 در 97 سانتی‌متر
  • تخت تمام پارچه پشت بلند دو نفره: 180 در 170 در 220 سانتی‌متر
  • تخت خواب فلزی دو نفره: 209 در 161 در 108 سانتی‌متر

استفاده از تشک استاندارد

تشک نقش مهمی در ابعاد و اندازه تخت دارد. هرچند که عرض و طول تشک استاندارد است و در ابعاد مشخصی به فروش می‌رسد، اما ارتفاع آن ممکن است که متفاوت باشد. ارتفاع مناسب برای انواع تشک فنری حدود 25 سانتی‌متر است. نرمی این تشک‌ها نیز باید حدود 5 سانتی‌متر باشد.

ابعاد تخت دو نفره در حالت استاندارد چقدر است؟

توجه داشته باشید که ابعاد تخت دونفره بزرگسال و تخت نوجوان و کودک و نوزاد با یکدیگر متفاوت است. ابعاد تخت دونفره برای یک فرد جوان ۲۰۰ در ۹۵ سانتی‌متر، اندازه تخت یک نفره نوجوان ۱۸۰ در ۹۵ سانتی‌متر و ابعاد تخت دونفره نوزاد ۱۲۰ در ۷۰ سانتی متر است.

البته این اعداد ممکن است در تخت‌های مختلف به اندازه چند سانتی‌متر با دیگری متفاوت باشد البته که این تفاوت زیاد محسوس نبوده و قابل چشم‌پوشی است. اما ابعاد تخت یک نفره چگونه است؟ به تخت خواب یک نفره ساده توئین هم گفته می‌شود و عرض آنها حداکثر باید یک متر باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع تخت خواب می‌توانید مقاله مزایا و معایب تخت دو طبقه را مطالعه کنید.

ابعاد تخت دو نفره در حالت استاندارد چقدر است؟

شاید تخت خواب‌های یک نفره‌ای را دیده باشید که از ابعاد گفته شده بزرگ‌تر هستند. اما باید بدانید که به این تخت‌ها ‌یک و نیم نفره ‌می‌گویند. این تخت‌ها برای کسانی مناسب هستند که در خواب زیاد غلت ‌می‌خورند. ابعاد تخت یک و نیم نفره در حدود ۲۰۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر بوده که طرفداران مخصوص به خود را دارد.

تخت خواب‌های دو نفره در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. تخت خواب دو نفره سایز کوچک، تخت خواب دو نفره متوسط، تخت خواب دو نفره بزرگ و تخت خواب دو نفره کینگ هر کدام ابعاد و اندازه مخصوص به خود را دارند.

ابعاد استاندارد تخت دو نفره

اندازه تخت دونفره سایز کوچک ۲۰۰ در ۱۴۰ سانتی متر، اندازه تخت دونفره متوسط ۲۰۰ در ۱۶۰ سانتی متر، ابعاد تخت دونفره بزرگ ۲۰۰ در ۱۸۰ سانتی متر و ابعاد تخت دونفره کینگ ۲۰۰ در ۲۱۰ سانتی متر است. ابعاد تخت دونفره سوپر کینگ هم که به صورت سفارشی ساخته‌ می‌شود، ۲۲۰ در ۲۲۰ سانتی متر بوده و برای اتاق خواب‌های بزرگ مناسب است.

(برای خرید و مشاهده قیمت تخت خواب دو نفره از مدل‌های موجود در ایران دکور دیدن کنید)

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین روش تمیز کردن تشک تختخواب را حتما مطالعه نمایید.

ابعاد تخت خواب یک و نیم نفره

تخت خواب یک و نیم نفره یکی از گزینه‌های مناسب برای اتاق خواب دخترانه و پسرانه نوجوان و در حال رشد است و همچنین جز انتخاب‌های مناسب برای اتاق مهمان نیز به شمار می‌آید. تخت خواب یک و نیم نفره در محدوده قیمتی تخت خواب یک نفره قرار دارد و ‌می‌تواند برای یک انتخاب خوب برای اتاق خواب یک نفره باشد. زیرا نه تنها فضای بیشتری را برای استراحت و خوابیدن فراهم ‌می‌کند بلکه باعث‌ می‌شود تا نوجوان شما احساس خیلی خوبی در اتاق خواب خود داشته باشد.

ابعاد تخت خواب یک و نیم نفره

به طور کلی ابعاد تخت خواب یک و نیم نفره چیزی در حدود  140 در 200 سانتی متر است. در واقع ابعاد تخت خواب یک و نیم نفره مقداری بلندتر و پهن‌تر از تخت خواب یک نفره و همچنین نسبت به اندازه استاندارد تخت دو نفره، ابعاد کوچکتری دارد. به همین دلیل ‌می‌تواند از گزینه‌های ایده‌آل برای اتاق خواب مهمان باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای خرید روتختی را حتما مطالعه نمایید.

ارتفاع مناسب برای تخت‌ خواب‌ های دو طبقه

تخت‌‌های دو طبقه معمولا گزینه‌ای مناسب برای اتاق کودک و نوجوان به شمار می‌آیند. ارتفاع این نوع از تخت‌ها حدودا بین ۷۵ تا ۱۷۰ سانتی‌متر است و ارتفاع بین دو طبقه آن چیزی بین ۳۷ الی ۹۸ سانتی‌متر است. توجه داشته باشید که استفاده از این تخت‌‌ها برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست.

(برای مشاهده قیمت تخت دو طبقه و خرید آن از مدل‌های موجود در ایران دکور دیدن کنید)

ابعاد و ارتفاع تخت دو طبقه

جمع‌ بندی

در زمان خرید تخت باید به مساحت اتاق خواب توجه کرده و بر اساس آن تخت مورد علاقه خود را انتخاب کنید. در صورت کمبود فضا، بهتر است به سراغ تخت تخواب‌های دونفره مدرنی بروید که کمترین فضا را اشغال ‌می‌کنند. همچنین فراموش نکنید که برای خرید تخت خواب دو نفره، تخت مورد نظر باید فضای کافی برای هر دو نفر را داشته باشد تا بتوانید به‌راحتی بخوابید.

دومین نکته نیز کاربردی است که از این محصول انتظار دارید. اگر به تازگی بچه‌دار شده‌اید و فضای کافی برای گذاشتن تخت‌های بزرگ در اتاق خواب دارید به شما توصیه می‌کنیم یک تخت سوپر کینگ بخرید تا با مشکل کمبود جا در زمان خواب مواجه نشوید. همچنین ارتفاع مناسب برای یک بالشت معمولا ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است که باید توجه داشته باشید تا موجب فشار بر دیسک‌ها و عضلات در زمان استراحت نشود.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

سوالات متداول

ابعاد استاندارد تخت چقدر است؟

اندازه استاندارد تخت خواب یک نفره کودک 60 در 140 سانتی‌متر و اندازه استاندارد تخت یک نفره بزرگسال 90 در 200 سانتی‌متر است. البته توجه داشته باشید که این ابعاد برای ابعاد تخت خواب یک نفره است و سایز تخت دو نفره تفاوت دارد.

بهترین ارتفاع برای تخت چقدر است؟

معمولا تخت خواب‌های استاندارد 45 تا 50 سانتی‌متر ارتفاع دارند. البته این عدد با توجه به کاربرد و نوع تخت ممکن است که متفاوت باشد. برای مثال تخت خواب نوزاد ارتفاع بیشتری دارد.

ابعاد استاندارد اتاق خواب دو نفره چقدر است؟

ابعاد اتاق خواب باید به گونه ای باشد که از کناره‌های تخت بتوان به راحتی عبور کرد و فضای خالی برای چیدمان سایر وسایل نیز وجود داشته باشد. اتاقی با مساحت حداقل 15 متر برای یک تخت دو نفره مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا