دکوراسیون

جدیدترین نمونه های چیدمان پذیرایی مستطیل 2024

متناسب با ابعادی که اتاق پذیرایی دارد، می‌توان روش‌های مختلفی را برای چیدمان آن‌ درنظر گرفت. در پذیرایی‌های مستطیلی شکل، استفاده از اصول چیدمان پذیرایی مستطیل به کاهش فضای اشغال‌شده و زیبایی چیدمان کمک می‌کند. برخلاف پذیرایی‌های مربعی که روش‌های چیدمان محدودی دارند، در پذیرایی‌های مستطیلی گزینه‌های بیشتری برای چیدمان در اختیار داریم. مهم‌ترین نکته‌ای که برای چیدمان این نوع از پذیرایی‌ها وجود دارد، پرهیز از چیدمان شلوغ و پر زرق و برق است.

راهنمای چیدمان خانه مستطیلی

یکی از معایبی که خانه‌های مستطیلی دارند، کوچک دیده‌شدن آن‌ها با وجود مبلمان است. خانه‌های مربعی فضای خانه را کوچک‌تر نشان نمی‌دهند و می‌توان هر نوع چیدمانی را برای آن‌ها در نظر گرفت. تمام هدف طراحی در چیدمان پذیرایی‌های مستطیل هم باید نزدیک کردن این فضاها به چیدمان مربعی باشد. پیش از این که چیدمان پذیرایی را شروع کنیم باید هدف خود را از چیدمان انتخاب کنیم. کاربرد پذیرایی نوع چیدمان ما را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون نئوکلاسیک | ایده‌های جذاب این سبک دکوراسیون در منزل

انواع چیدمان پذیرایی مستطیل

از جمله انواع چیدمان پذیرایی مستطیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چیدمان متقارن برای فضاهای رسمی
  • چیدمان نامتقارن برای نشیمن‌های صمیمی‌تر
  • چیدمان نشستنی برای کاربردهای مختلف
  • چیدمان مینیمال به‌منظور استفاده از کم‌ترین وسایل
  • چیدمان برای کار و زندگی به‌صورت همزمان
  • چیدمان برای فضاهای خانوادگی
  • چیدمان با فضای ناهارخوری مجزا
  • چیدمان با استفاده از ناهارخوری یکپارچه

نکات مهم چیدمان پذیرایی‌های مستطیلی شکل

آگاهی از قواعد چیدمان پذیرایی مستطیل، علاوه بر این که باعث کاهش فضای اشغال‌شده می‌شود، به زیبایی چیدمان پذیرایی کمک می‌کند. برای آن که بتوان یک چیدمان مستطیلی زیبا و کاربردی در پذیرایی داشت، باید قواعد این نوع از چیدمان را رعایت کرد.

قواعد چیدمان مستطیل عبارتند از:

  • خارج کردن دیوارها از مرکز توجه با کم‌ترین میزان تابلو
  • استفاده از رنگ‌های روشن برای بزرگ جلوه دادن پذیرایی
  • استفاده از وسایل گرد و منحنی برای چیدمان
  • دقت به ابعاد و چیدمان فرش
  • استفاده ازدیوارها برای نصب تلویزیون و کتابخانه دیواری

ایده‌های چیدن پذیرایی مستطیل شکل

۱. استفاده از آینه‌ها شیوه مناسبی برای چیدمان پذیرایی مستطیل باریک است

برای کسانی که پذیرایی‌های مستطیلی باریکی دارند، نحوه چیدمان سخت‌تر است. علاوه بر قواعدی که در چیدمان فضاهای مستطیلی وجود دارد، در چیدمان پذیرایی مستطیل باریک، باید به مسیر رفت‌وآمدها دقت کرد. به‌گونه‌ای که چیدمان پذیرایی مسیر رفت‌وآمد را دشوار نکند.

میز شیشه ای در پذیرایی مستطیل

از جمله قواعد چیدمان پذیرایی‌های مستطیلی باریک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از آینه برای بزرگ نشان دادن محیط
  • عدم استفاده از پرده برای نور بیشتر
  • عدم استفاده از وسایل زیاد
  • استفاده از کفپوش مناسب برای بزرگ نشان دادن فضا
  • استفاده از قفسه روی دیوارها

۲. برای سالن پذیرایی مستطیل خانه خود از مبلمان بدون دسته استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌های چیدمان پذیرایی مستطیل در خانه‌ها، استفاده از مبلمان بدون دسته، نیم‌ست و مبلمان «L» شکل است. این نوع از مبلمان فضای اشغال‌شده پذیرایی شما را کاهش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اصولی که در چیدمان مبل در پذیرایی مستطیل باید به آن‌ها توجه کرد، قرار ندادن همه مبل‌ها در قسمت طولی پذیرایی است. این کار باعث می‌شود، اتاق پذیرایی شما طولانی‌تر و باریک‌تر از حالت عادی به‌نظر برسد.

(چنانچه تمایل به خرید مبل ال کوچک و مشاهده قیمت آن دارید، از مدل‌های متنوع موجود در ایران دکور دیدن کنید)

مبلمان بدون دسته در پذیرایی

از مهم‌ترین شیوه‌های چیدمان مبل در پذیرایی‌های مستطیلی شکل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده از مبلمان (L)، بدون دسته و با عرض زیاد
  • استفاده از یک کاناپه بزرگ به همراه یک صندلی تک‌نفره
  • فاصله‌دادن مبل‌ها از هم دیگر و قرار دادن آن‌ها به صورت مایل
  • قراردادن مبل دور یک عنصر مرکزی

۳. رابطه چیدمان پذیرایی و میزناهارخوری در پذیرایی مستطیل شکل

بسیاری از افراد به دلیل داشتن میز نهارخوری بزرگ، مشکل بزرگی در چیدمان پذیرایی مستطیل خانه خود دارند. این افراد برای آن که بتوانند میز نهارخوری را در چیدمان خود به کار ببرند، اغلب از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند که بعد گذشت چند ماه مجبور به تغییر دکوراسیون می‌شوند. بهترین شیوه برای پذیرایی‌های مستطیلی شکل استفاده از یک میز نهارخوری گرد است. این نوع از میزها هم باعث ایجاد فضایی صمیمی بین افراد خانواده می‌شوند و هم از اشغال فضای زیاد جلوگیری می‌کنند. (برای خرید میز ناهار خوری و مشاهده قیمت آن از محصولات موجود در ایران دکور دیدن کنید)

میز ناهارخوری در پذیرایی مستطیل

۴. تقسیم‌بندی سالن به قسمت‌های مختلف؛ از روش‌های دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل ایرانی

طراحان دکوراسیون داخلی برای افزایش زیبایی و کاربرد چیدمان خود، فضاهای پذیرایی را به قسمت‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند. این کار باعث می‌شود که پیش از شروع چیدمان پذیرایی مستطیل خانه خود، محل دقیق وسایل و چیدمان مختلف خانه خود را ببینید و برای یک چیدمان زیبا، دید وسیع‌تری داشته باشید. در پذیرایی‌های خانه‌های ایرانی که عمدتا متراژ بالایی ندارند، این کار یکی از بهترین روش‌ها برای چیدمان خانه است.

چیدمان ایرانی پذیرایی مستطیل

۵. برای چیدمان پذیرایی مستطیل شکل خانه خود از وسایل کوچک‌تر استفاده کنید

در بیشتر پذیرایی‌هایی که جلوه زیبایی دارند، وسایلی به کار رفته است، که حجم زیادی ندارند. این وسایل علاوه بر این که تنوع بصری و رنگی متفاوتی را به پذیرایی می‌دهند، به کاربردی‌شدن چیدمان پذیرایی کمک می‌کنند. در چیدمان پذیرایی خانه خود سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که قطعات کوچک‌تری دارند.

چیدمان مدرن پذیرایی

۶. استفاده از وسایل جفت؛ از روش‌های افزایش زیبایی دکوراسیون سالن پذیرایی مستطیل شکل

اشتباه بزرگی که در بیشتر چیدمان پذیرایی مستطیل شکل وجود دارد، استفاده از وسایلی است که امکان تقارن آن‌ها وجود ندارد. فضاهای متقارن باعث ایجاد رسمیت و صمیمیت می‌شوند و کار پذیرایی از مهمان را تسهیل می‌کند. سعی کنید در چیدمان پذیرایی خانه خود، حتما از وسایلی که جفت هستند مانند عسلی‌ها استفاده کنید. (برای خرید میز جلو مبلی جدید چوبی می‌توانید از محصولات متنوع موجود در ایران دکور دیدن کنید)

پنجره در پذیرایی منزل

۷. در چیدمان پذیرایی خانه خود به پنجره‌ها دقت کنید

اشاره کردیم که وجود رنگ‌های روشن یکی از دلایل اصلی زیبایی چیدمان پذیرایی‌های مستطیلی و از دلایل بزرگ به‌نظر رسیدن آن‌ها هستند. به همین دلیل برای دکوراسیون پذیرایی خانه خود، حتما به پنجره‌ها و تابش نور طبیعی خورشید دقت کنید. نور طبیعی باعث روشن شدن فضای خانه می‌شود و به زیبایی دکوراسیون پذیرایی خانه شما کمک فراوانی می‌کند.

جمع‌بندی

برای این که بتوان یک چیدمان اصولی و کاربردی را در پذیرایی‌های مستطیلی شکل داشت، باید حتما با قواعد آن آشنا باشیم. متراژ خانه، تاثیر مستقیمی در طراحی دکوراسیون آن دارد. علاوه بر آن چیدمان پذیرایی‌های مستطیلی شکل، از جمله سخت‌ترین نوع چیدمان مبلمان است و بدون آگاهی از قواعد این نوع چیدمان کار سختی برای طراحی و چیدمان پذیرایی پیش روی ما قرار دارد. با این حال به‌راحتی می‌توانید از راهکارهایی که در این مطلب برای شما بیان کردیم برای چیدمان خانه خود استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید انواع مبلمان ال شکل، بدون دسته و گزینه‌های دیگر مبلمان را از فروشگاه ایران دکور خریداری کنید. برای خرید این آیتم‌ها می‌توانید از طریق منوهای دسته‌بندی در سایت ما، بهترین مبلمان را متناسب با فضای پذیرایی خود خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا