طراحی

فرق کاناپه و مبل چیست؟ 5 تفاوت اصلی بین آن‌ ها

مبلمان و کاناپه‌ نقش مهمی در دکوراسیون داخلی منزل دارند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، کاناپه و مبل، محصولاتی یکسان نیستند و بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. در حقیقت، این تصور غلط، به‌دلیل کاربردهای نسبتا یکسان این دو محصول است. در حقیقت، تفاوت کاناپه و مبل راحتی در جزئیات و ویژگی‌هایی است که اغلب افراد از آن‌ها غافل هستند. در این مطلب وجه تمایز این دو محصول را بررسی می‌کنیم و با فرق کاناپه و مبل آشنا می‌ شویم.

وجه تمایز میان مبل و کاناپه چیست؟

مبل آیتمی است که برای نشستن کوتاه‌ مدت یا طولانی‌مدت طراحی می‌شود و برخی از مدل‌های آن، ظاهری رسمی دارند و در رویدادهای رسمی و مهمانی‌ها استفاده می‌شوند. یکی از تفاوت‌ های بارز مبل نسبت به کاناپه، استفاده زیاد از متریال چوب در ساخت است. این در حالی است که کاناپه از مبل راحتی، راحت‌تر است و تمام انواع مبل از کاناپه رسمی‌تر می‌باشند.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل ال به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

فرق مبل و کاناپه

فرق کاناپه و مبل از نظر ریشه واژه

واژه کاناپه صرفا اصطلاحی می‌باشد که از سال‌ها پیش در ایالات متحده آمریکا رواج پیدا کرده است. در زبان انگلیسی، کاناپه با واژه‌ای قدیمی تعریف می‌شود که ریشه فرانسوی دارد. واژه فرانسوی Couch به‌ معنای دراز کشیدن و در برخی مواقع به معنای خوابانیدن است. از طرف دیگر، در زبان انگلیسی واژه Sofa برای تعریف مبل در نظر گرفته شده است که ریشه آن از کلمه عربی «صوفا» می‌باشد. شاید جالب باشد بدانید که واژه عربی صوفا، به یک صندلی بلند اشاره دارد. بنابراین می‌توان گفت که مبل‌ها به نیمکت و اولین ساخته‌های انسان برای نشستن شباهت دارد و کاناپه، محصولی نسبتا مدرن  است که برای راحتی بیشتر افراد هنگام نشستن و دراز کشیدن طراحی شده است.

تفاوت کاناپه و مبل راحتی

خصوصیات فیزیکی کاناپه و مبل؛ اصلی‌ ترین فرق کاناپه و مبل

لازم به ذکر است که کاناپه‌ها معمولا نسبت به مبل‌ها، کوچک‌تر و در نهایت سبک‌تر هستند. به همین دلیل هیچ مانعی برای استفاده از کاناپه در تمام بخش‌های خانه وجود ندارد. چرا که حالت غیررسمی دارد و جابه‌جا کردن آن، به‌دلیل وزن نسبتا کم، کار دشواری نخواهد بود. در حالی که مبل‌ها معمولا سنگین و بزرگ‌تر هستند. هر چند یک مبل راحتی خوب و باکیفیت، با وجود وزن سنگین، ممکن است از یک کاناپه راحت‌تر و برای استراحت مناسب باشد. البته، به‌طور کلی کاناپه‌ها به شکلی طراحی می‌شوند که جابه‌جا کردن آن‌ها راحت و کم‌زحمت باشد. به همین دلیل، نسبت به مبل‌ها، افراد کمتری می‌توانند روی کاناپه بنشینند. بنابراین کاناپه، محصول چندان مناسبی برای پذیرایی و مهمانی به‌شمار نمی‌رود.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل تختخواب شو به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

تفاوت کاناپه و مبل

موارد استفاده از کاناپه و مبل

اگر قصد خرید مبل و کاناپه را دارید و در چیدمان آن‌ها در دکوراسیون مردد هستید، کافی است بدانید که مبل‌ها، محصولی مناسب برای نشیمن و مهمان‌پذیری هستند. بنابراین بهتر است که ست مبلمان، همراه با میزهای بزرگ و عسلی را در اتاق پذیرایی قرار دهید. مبل‌ها معمولا به‌صورت ست به‌فروش می‌رسند و کاناپه‌ها به‌صورت تک و همراه با چند کوسن و بالش به دست مشتریان می‌رسند. بنابراین، مشخص است که کاناپه به‌دلیل گنجایش کم برای نشیمن افراد، برای پذیرایی از مهمان مناسب نیست و بهتر است در اتاق هال یا نشیمن قرار بگیرد.

تفاوت مبل و کاناپه

فرق کاناپه و مبل از نظر متریال ساخت

مبل‌ها از اصلی‌ترین اثاثیه خانه هستند که پیدایش آن‌ها به قرن 15 میلادی و قرون وسطی برمی‌گردد. در قرن 18، مبل‌ها به محصولی زینتی تبدیل شدند و بارها ظاهر آن‌ها دستخوش تغییر شد. با ظهور مدل‌های جدید مبلمان، محدودیت‌ها در استفاده از متریال‌های گوناگون برای ساخت مبلمان کمتر شد. تا به امروز، در ساخت اسکلت، یراق، فوم و روکش مبل‌ها از متریال‌های متنوعی مانند چوب، فلز، MDF، نئوپان، انواع لولاها، فوم‌های سرد و گرم، پنبه و ابر، چرم، پارچه، کتان و … استفاده شده است. این در حالی است که کاناپه، عموما از ابتدا با متریال‌های متفاوتی تولید می‌شده است. از برخی از متریال‌های مرسوم در ساخت کاناپه می‌توان به چرم، مخمل، پارچه، آهن و فلزات مقاوم و … اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل راحتی جدید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

تفاوت قیمت کاناپه و مبل

عوامل متعددی بر قیمت کاناپه و مبل تاثیرگذار هستند و نمی‌توان به‌صورت دقیق بین قیمت کاناپه و مبل تفاوتی قائل شد. به‌طور کلی برای تعیین قیمت این دو محصول، تنها می‌توانید به یک فروشگاه مراجعه کنید و قیمت‌ این دو محصول را مقایسه کنید. بنابراین امکان دارد که یک مدل کاناپه گران‌تر از یک مدل مبل باشد و برعکس.

در ادامه به برخی از عوامل موثر بر قیمت کاناپه و مبل اشاره می‌کنیم:

  • برند تولیدکننده
  • ابعاد و تعداد نشیمن
  • محصولات جانبی مانند میز عسلی، کوسن و …
  • کیفیت متریال‌های مورد استفاده در ساخت
  • مقدار چوب به‌کار رفته
  • روکش مبل و کاناپه
  • ظرافت ساخت، برای مثال کنده‌کاری روی چوب

پیشنهاد می کنیم مقاله میز ناهار خوری گرد یا مستطیلی را نیز حتما مطالعه نمایید.

اصلی ترین تفاوت کاناپه و مبل

خرید انواع کاناپه و مبل از مجموعه ایران دکور

افراد بسیاری بین کاناپه و مبل تفاوت خاصی قائل نیستند و این به‌دلیل تصورات غلط از کاربرد آن‌ها است. با توجه به مباحث طراحی دکوراسیون داخلی، کاناپه و مبل دو محصول کاملا متفاوت هستند که کاربردهای متفاوتی نیز در دکوراسیون دارند. مبل یکی از اولین ساخته‌های بشر برای نشیمن و راحتی است و کاناپه، محصولی نوآورانه است که راحتی بیشتری را برای افراد ایجاد می‌کند.

مجموعه ایران دکور در عرضه و فروش بهترین کاناپه‌ها و مبلمان فعالیت می‌کند. ما در این مجموعه بهترین محصولات را با تنوع زیاد و بالاترین کیفیت تامین کرده‌ایم. شما می‌توانید همین الان با مراجعه به سایت ما و برقراری تماس با کارشناسان، درباره محصولات اطلاعات کسب کنید و برای خرید اقدام کنید.

سوالات متداول

آیا کاناپه فقط در یک مدل تولید می‌ شود؟

خیر. کاناپه چسترفیلد، کاناپه مدل کوهان‌دار، کاناپه تاکسیدو، نیمکت فرانسوی، کاناپه سه‌نفره مدل انگلیسی، کاناپه کلاسیک، کاناپه مدرن، کاناپه تک‌نفره، کاناپه تختخوابشو و … برخی از مدل‌های رایج کاناپه هستند.

در هنگام خرید کاناپه به چه نکاتی باید توجه داشت؟

فضای مورد نیاز برای قرار دادن کاناپه در خانه، استحکام بدنه، تراز بودن و استقامت پایه‌ها، میزان راحتی، جنس روکش، متریال به‌کار رفته و … برخی از نکاتی است که هنگام خرید کاناپه باید به آن‌ها توجه کنید.

مبل راحتی چه ویژگی‌ هایی دارد؟

مبل‌های راحتی معمولا دارای دسته‌های پهن است و ارتفاع کمی دارد. همچنین در اغلب موارد همراه مبلمان راحتی، تعدادی کوسن به فروش می‌رسد. همچنین مبلمان راحتی دارای تشک‌های نرم و دسته‌های هم‌جنس با روکش است. معمولا در ساخت مبلمان راحتی از مقدار کمی چوب استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا