دکوراسیونایده ها

سبک بوهو در دکوراسیون داخلی چیست؟ (نکات و اصول)

یکی از سبک‌های طراحی داخلی هنری و خلاقانه منزل، سبک بوهو نام دارد که به بوهمیان یا بوهمین نیز معروف است. مهم‌ترین مولفه این سبک دکوراسیون، تلفیق فرهنگ و هنر بومی با طبیعت‌گرایی است. این سبک از دکوراسیون همچنین اصول خاص خود را در رنگ‌بندی، نورپردازی و نوع آیتم‌های مورد استفاده دارد. به‌همین دلیل قبل از اجرای این سبک در خانه خود لازم است که با اصول و ویژگی‌های سبک بوهو آشنا شوید. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی سبک بوهو در دکوراسیون داخلی منزل بپردازیم.

سبک بوهو در دکوراسیون داخلی چه ویژگی‌هایی دارد؟

سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی تنوع بسیار زیادی دارند که در میان آن‌ها سبک بوهو یا بوهمیان (Bohemian) بسیار پرطرفدار است. در پاسخ به این سوال که سبک بوهو چیست باید گفت که در این سبک از وسایل تزئینی مربوط به فرهنگ‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت استفاده می‌شود. از همین رو محیط خانه بسیار شاد و سرزنده خواهد شد. باید اشاره کرد که بوهمیان نام یک قبیله در جمهوری چک است که کمتر به سبک‌های مدرن می‌پردازند و بیشتر به سبک‌های هنری و فرهنگی علاقه دارند. در حال حاضر فرهنگ بوهمی بخشی مهم در فرهنگ اروپا به شمار می‌رود. باید بدانید که سبک بوهمی ویژگی‌های خاص خود را دارد که آن را از سایر سبک‌ها متمایز می‌کند.

ویژگی های دکوراسیون بوهو

از جمله المان‌های سبک بوهو در دکوراسیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلدان‌هایی با گل‌های پهن برگ
  • آویزهای مکرومه‌بافی روی دیوار
  • شال و پارچه‌های تزئینی شبیه به گلیم و جاجیم
  • مبل‌های راحتی
  • لوسترهای چوبی

اصول سبک بوهو در طراحی دکوراسیون منزل

با انتخاب سبک بوهو در دکوراسیون داخلی، شما می‌توانید از هر نوع وسیله تزئینی مربوط به هر فرهنگی را در تزئین خانه استفاده کنید. همچنین آزاد هستید که میزان خلوتی یا شلوغی دکوراسیون خانه خود را مشخص کرده و به سلیقه خود، کار تزئین را انجام دهید. چرا که سبک بوهو تنها به یک فرهنگ خاص خلاصه نمی‌شود، بنابراین می‌توانید برای اجرای این سبک از تلفیق چند فرهنگ استفاده کنید. به‌منظور پیاده‌سازی سبک بوهو در دکوراسیون منزل به بهترین شکل ممکن باید با اصول اجرای این سبک آشنایی داشته باشید.

اصول چیدمان به سبک بوهو

از جمله مهم‌ترین اصول دکوراسیون به سبک بوهو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ‌بندی صحیح دکوراسیون: در اجرای هر طرح دکوراسیونی توجه به تونالیته رنگی اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه در سبک بوهو فرهنگ و اصالت دخیل هستند، نشانه‌های زیادی از طبیعت در آن دیده می‌شود. از همین رو رنگ‌های سبز، فیروزه‌ای، آبی، طیف روشن تا تیره قهوه‌ای و سفید برای اجرای سبک بوهو عالی هستند
  • روش اجرای نورپردازی: محیط‌های سبک بوهو معمولا فضایی رمانتیک و آرامش‌بخش دارند. از همین رو نباید از لوسترهای بزرگ کریستالی و لامپ‌های ال‌ای‌دی در هر سایزی استفاده شود. در سبک بوهو باید لوسترهای چوبی یا فلزی را به کار ببرید و از روشنایی زیاد بپرهیزید
  • نوع مبلمان و فرش: استفاده از مبلمان در سبک بوهو ضروری نیست. در واقع مبل‌های سلطنتی و پرزرق‌وبرق در سبک بوهمی استفاده نمی‌شوند. مبلمان مناسب این سبک، مبل‌هایی راحتی با انواع پارچه‌های رومبلی ساده و صندلی‌های چوبی یا حصیری هستند. معمولا در سبک بوهو به‌جای پارکت از جاجیم، قالیچه‌های رنگی و فرش‌های دست‌بافت استفاده می‌شود
  • نوع گلدان‌ها و گیاهان: گلدان و گیاهان نقش بسیار مهمی را در دکوراسیون به سبک بوهو ایفا می‌کنند. معمولا گیاهانی با برگ‌های پهن و آویز مانند پتوس، سرخس‌ها، بامبو، کالاتا، یوکا، آلوکازیا و برگ‌انجیری در سبک بوهو استفاده می‌شوند

گیاهان در چیدمان بوهو

انواع اکسسوری و وسایل تزئینی قابل استفاده در سبک بوهو

با توجه به وجود نشانه‌هایی از فرهنگ‌های مختلف در سبک بوهو، اکسسوری‌ها و وسایل تزئینی متفاوت در این سبک دکوراسیون استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که هر چه بیشتر از وسایل تزئینی استفاده کنید، فضای خانه شما شلوغ‌تر می‌شود. بنابراین باید متراژ فضاهای مختلف خانه را قبل از قرار دادن وسایل تزئینی در نظر بگیرد. یکی از وسایل تزئینی پرطرفدار در سبک بوهو، تابلوهای نقاشی با سایزهای مختلف هستند. آویزهای مکرومه‌بافی در رنگ‌های کرم، قهوه‌ای روشن و سفید نیز در سبک بوهو کاربرد و طرفدار زیادی دارند. معمولا این آویزها روی دیوارهای بیشتر بخش‌های خانه قرار می‌گیرند.

اکسسوری چیدمان بوهو

جاشمعی‌های شبیه به فانوس که از جنس فلز و به رنگ نقره هستند یکی دیگر از اکسسوری‌های قابل استفاده در سبک بوهو به شمار می‌روند. سبدهای حصیری و بافت گیاهی، به‌منظور قرار دادن وسایل آشپزخانه، گلدان‌ها و یا استفاده به عنوان باکسی لباس در سبک دکوراسیون بوهو به‌وفور دیده می‌شوند. سایر اکسسوری‌های پرکاربرد در سبک بوهو مواردی مانند آینه، کوسن‌های حاشیه‌دار و منگوله‌دار، بالش‌های رنگارنگ، دیوارکوب‌های حصیری و روتختی گل‌دوزی شده هستند.

در صورتی که علاقمندید که در رابطه با راهنمای خرید آباژور ایستاده اطلاعاتی داشته باشید به مقاله راهنمای خرید آباژور مراجعه کنید.

اجرای سبک بوهو در بخش‌های مختلف خانه

بسیاری از افراد بر این باورند که سبک بوهو را تنها در بخش پذیرایی می‌توان پیاده کرد. اما باید بدانید که سبک بوهو در معماری داخلی تمام بخش‌های خانه قابل اجرا است. از همین رو باید از خود بپرسیم که بوهو دیزاین چیست و چگونه در بخش‌های مختلف خانه اجرا می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بخش‌های مختلف خانه را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

در اتاق خواب معمولا از روتختی‌هایی به رنگ کرم یا سفید در اجرای سبک بوهو استفاده می‌شود. باید بدانید که با ترکیب رنگ روتختی‌ها، استفاده از کوسن‌های بزرگ و بالش‌های رنگی به همراه دیوارکوب‌های جذاب تزئینی می‌توانند جلوه زیبایی به اتاق خواب شما بدهند. در بخش آشپزخانه معمولا بیشتر سعی می‌شود که شلف جای کابینت را بگیرد.

کاربرد چوب در دکوراسیون بوهو

قرار گرفتن شلف چوبی روی دیوار و قرار دادن وسایلی مانند لیوان و ماگ با طرح‌های متفاوت آشپزخانه شما را به سبک بوهو در می‌آورد. باید اشاره کرد که شما می‌توانید روی شلف‌ها از گلدان نیز استفاده کنید. در بخش سرویس بهداشتی و حمام نیز برای پیاده‌سازی سبک بوهو می‌توانید از شلف‌های چوبی و آینه‌های دکوری استفاده کنید.

ایجاد محیطی شاد و جذاب در خانه با استفاده از سبک بوهو در دکوراسیون

سبک بوهو در دکوراسیون به دلیل تنوع بالای ایده‌ها و دوری از تجمل‌گرایی، محبوبیت بسیار زیادی دارد. در این سبک دکوراسیون، وسایل تزئینی مجلل مانند لوستر کریستالی و مبلمان سلطنتی حذف و با وسایلی مانند جاجیم، گلیم و لوستر چوبی جایگزین شده‌اند. اگر به سبک‌های جذاب اما غیر مجلل علاقه دارید، طراحی دکوراسیون به سبک بوهو می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا