ایده هادکوراسیون

سبک دکوراسیون مینیمال چیست و چه اصولی دارد؟

سبک مینیمالیسم نوعی طراحی داخلی مدرن است که بر عملکرد و هماهنگی عناصر مختلف در فضا تاکید می‌کند. این سبک باعث کاهش به‌هم‌ریختگی یا عناصر غیرضروری در طراحی می‌شود و فضایی راحت و آرامش‌بخش را ایجاد می‌کند. طراحان داخلی سبک مینیمال عقیده دارند که تنها چند عنصر برای برجسته کردن یک فضا مورد نیاز هستند. دکوراسیون مینیمال به‌گونه‌ای اعمال می‌شود که ساختار معماری و عناصر طراحی، تضادی با یکدیگر ایجاد نکنند و به‌صورت هماهنگ در هم آمیخته شوند و زیبایی منحصربه‌فردی ایجاد کنند. سادگی بنیان اصلی این سبک دکوراسیون را تشکیل می‌دهد. در این مطلب، به پاسخ این سوال می‌پردازیم که دکوراسیون مینیمال چیست و نکات مربوط به آن را بررسی می‎کنیم.

اصول طراحی دکوراسیون مینیمال چیست؟

در ابتدا قبل از پاسخ به این سوال که دکوراسیون مینیمال چیست باید اصول آن‌ را بررسی کرد. طراحی به سبک دکوراسیون مینیمال یکی از روش‌های آسان و در عین حال زیبا برای انواع مختلف فضاهای مسکونی، اداری و تجاری است. این سبک دکوراسیون در پی معرفی فضاها به شکل ساده و راحت است که در عین زیبایی، سادگی را نیز تداعی کرده و فضاهایی بدون هر گونه شلوغی را ایجاد می‌کند. در ادامه به معرفی اصول طراحی دکوراسیون مینیمال پرداخته‌ایم.

۱. رعایت اصل سادگی

بر طبق نام این سبک، مینیمالیسم همواره در پی استفاده حداقلی از عناصر در فضا است. این امر به معنی از بین بردن بی نظمی و حذف المان‌هایی که وجودشان در طراحی‌ها غیر ضروری است، می‌باشد. یعنی بهره‌مندی از اشیا و وسایلی که نسبت به دیگر اجزا، اهمیت بیشتری دارند.

سادگی در چیدمان مینیمال

 

۲. استفاده از خطوط تمیز در طراحی مینیمال

طراحی به سبک مینیمالیسم همواره در پی استفاده حداقلی از عناصر بصری است. در این سبک، طراحان از خطوط تمیز و ساده و فاقد شلوغی در طرح‌های خود استفاده می‌کنند. المان‌های اصلی مورد استفاده در دکور این سبک اغلب دارای سطوح مسطح، صاف و با بهره‌گیری حداقلی از الگوها با جزئیات تزئینی هستند. همچنین در محیط‌هایی چون هتل‌های لوکس و مدرن، خطوط ساده در بین سایر عناصر دیگر دکوراسیون داخلی مینیمال حرف اول را می‌زنند.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید کمد لباس جدید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

۳. استفاده از رنگ در یک طیف مشخص در تناژهای گوناگون

از دیگر اصول کلیدی سبک دکوراسیون مینیمال، می‌توان به استفاده از عنصر تک رنگی اشاره کرد. مینیمالیسم عمدتا از یک پالت رنگی ساده با رنگ‌هایی که اغلب از طیف و تناژ‌های گوناگون از یک رنگ استفاده می‌کند. این امر به‌ویژه در دکوراسیون مینیمال ایرانی بیشترین کاربرد را دارد.

رنگ در دکوراسیون

۴. در نظر گرفتن اهمیت عملکردی اجزا

تمرکز اصلی سبک دکوراسیون مینیمال بر عناصری است که دارای اهمیت بالاتری هستند. به شکلی که تنها فضایی آرام و راحت با استفاده از عناصر ضروری برای زندگی ایجاد شود. مینیمالیسم در واقع به دنبال استفاده عملی از محیط زندگی و کار است که تمرکز عمده آن بر روی اشیا باشد. برای نمونه، یک گلدان زیبا و ساده به عنوان نماد سرسبزی و شادابی به تنهایی الهام‌بخش طبیعت است.

۵. فضاهای باز

در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اصل دکوراسیون مینیمال چیست باید گفت که رعایت باز بودن فضا و نورپردازی طبیعی مهم‌ترین نکته در اصول این سبک است. این سبک از طراحی در پی ایجاد فضایی آرامش‌بخش است که تمرکز آن اغلب بر روی اشیا و نور درون فضا است که پدید آورنده محیطی خاص و ایده‌آل خواهد بود. در فضاهای اداری که طراحی پلان آن‌ها به شکل باز است، همکاری بین تیمی و ارتباطات افراد در کنار فضایی مینیمالیستی افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سبک بوهو در دکوراسیون چیست و اصول آن

فضای باز در چیدمان مینیمال منزل

عناصر مهم برای ایجاد سبک دکوراسیون مینیمال

بسیاری می‌پرسند که هدف اصلی از دکوراسیون مینیمال چیست؟ در پاسخ باید گفت مانند بسیاری از سبک‌های دیگر، مینیمالیسم به‌دنبال کنار گذاشتن رفتار افراطی در مصرف‌گرایی  و ایجاد تمرکز بر روی اشیای مهم است. در این بین بسیاری تصور می‌کنند که طراحی یک فضای مینیمالیستی کار ساده‌ای است. اما باید این‌طور گفت که برای رسیدن به یک طراحی کامل در این سبک باید به عناصر مختلف آن نیز توجه ویژه‌ای اختصاص داده شود.

اگر می‌خواهید برای این سبک دکوراسیون یک میز تلویزیون مناسب انتخاب کنید، مقاله راهنمای خرید میز تلویزیون به شما کمک می‌کند.

عناصر دیزاین مینیمال

استفاده از رنگ در سبک دکوراسیون مینیمال

طراحان در چیدمان خانه به سبک مینیمال، از رنگ‌هایی با تنالیته خنثی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای روشن و کرمی به عنوان رنگ غالب دیوارهای اتاق‌ها در نظر گرفته می‌شوند. پالت‌های رنگی در سبک مینیمال به منظور جلوگیری از شلوغ کردن فضاها، حداکثر دارای سه رنگ هستند. در این بین رنگ‌هایی که به یکدیگر شبیه بوده یا در یک طیف و رنج رنگی قرار دارند، تشکیل دهنده اساس و مفهوم اصلی رنگ در طراحی مینیمالیستی هستند.

رنگ در چیدمان مینیمال

انتخاب مبلمان در دکوراسیون مینیمال

برای اینکه استفاده از مبلمان حداقل باشد، باید به دنبال مبلمان کاربردی در عین حال با طراحی ساده بود. خطوط استفاده شده در طراحی مبلمان باید به شکل مستقیم باشند و از پارچه‌ای یک رنگ، با حداقل مقدار الگو استفاده شده باشد. مبلمان چند منظوره و کاربردی به کم کردن تعداد اشیای موجود در محیط، کمک شایانی می‌کند و ظاهری مرتب و زیبا در فضا به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رنگ کوسن برای مبل کرم

دکورسازی در دکوراسیون مینیمال

به طور کلی بهره‌گیری از گیاهان در طراحی داخلی مینیمال از نکات مهمی است که همواره باید آن را مد نظر قرار داد. چرا که گیاهان یکی از المان هایی هستند که به راحتی با دیگر وسایل و عناصر داخلی موجود در فضاها ترکیب شده و فضایی خاص را پدید می‌آورند. استفاده از تابلوهای نقاشی‌ و چاپ‌ گرافیکی، المان‌های تزئینی مانند مجسمه‌های ساده و رنگ خنثی، شمع‌ها، آینه‌ها، کتاب‌ها و بسیاری دیگر از تجهیزات دکوری که باید به مقدار مناسب و با دقت چیده شوند نیز از جمله عناصر مهم در این سبک هستند.

کاربرد فراوان سطوح صاف در طراحی داخلی مینیمال

 از دیگر ویژگی‌های مهم در سبک دکوراسیون مینیمال، استفاده زیاد از سطوح صاف و مسطح است. بر اساس این ویژگی، توصیه می‌شود تا از دستگیر‌ه‌های توکار در کابینت‌های آشپزخانه، چراغ‌های سقفی توکار و کمد دیواری‌هایی که به صورت ریلی هستند، استفاده کنید.

سطوح صاف در چیدمان مینیمال

طراحی داخلی مدرن با استفاده از دکوراسیون مینیمال

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که دکوراسیون مینیمال چیست و با ویژگی‎های آن آشنا شدیم. رعایت ویژگی‎ها و اصول چیدمان خانه به سبک مینیمال بسیار مهم است. چرا که با کوچک‌ترین تخطی از این اصول، دکوراسیون دیگر به سبک مینیمال نخواهد بود. رعایت اصل سادگی، مهم‌ترین ویژگی این سبک از طراحی داخلی است. با پیشرفت روزافزون علم معماری، شاهد استفاده هر چه بیشتر از دکوراسیون مینیمال در طراحی‎های جدیدتر هستیم. چرا که این نوع طراحی با القای حس سادگی و آرامش، افراد را بیشتر به فضاهای مینیمال جذب می‎کنند. از این رو، این سبک هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا