دکوراسیونمقالات

بهترین مدل دکوراسیون و چیدمان پذیرایی ایرانی در سال 2024

فضای نشیمن و اتاق پذیرایی در دکوراسیون منزل یکی از مهم‎ترین بخش‌ها است و به‌عنوان ویترین منزل شناخته می‎شود. علاوه بر این، افراد زمان زیادی از وقت خود را در اتاق پذیرایی می‎گذرانند. از این رو، انتخاب سبک دکوراسیون تاثیر بسیاری در روحیه افراد خانواده خواهد داشت و یکی از گزینه در این زمینه، دکوراسیون سبک ایرانی است. ویژگی اصلی دکوراسیون پذیرایی ایرانی، استفاده از رنگ‎های محدودی مانند رنگ‌های سفید، بژ و کرم است و این رنگ‎ها بیشتر برای دیوارها و مبلمان به‌کار برده می‌شوند. همچنین رنگ‌های قهوه‌ای، زیتونی، سبز روشن، طلایی، یشمی، برنزی و صورتی چرک در دکوراسیون پذیرایی ایرانی جدید برای مبلمان و لوازم جانبی و تزئینی کاربرد دارند.

اصول و ویژگی‌های چیدمان پذیرایی ایرانی

چیدمان پذیرایی به سبک ایرانی جذابیت خاص خود را دارد و از اصالت بالایی برخوردار است. دکوراسیون پذیرایی ایرانی نکات و اصول خاص خود را دارد و برای اعمال این چیدمان باید آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه مهم‌ترین اصول و نکات مربوط به چیدمان هال و پذیرایی ایرانی را بررسی می‎کنیم.

۱. انتخاب فرش مناسب برای چیدمان پذیرایی ایرانی

فرش، عضو جدانشدنی دکوراسیون ایرانی است. امکان ندارد محیطی را بتوانید به سبک ایرانی بچینید اما در آن محیط از فرش استفاده نکرده باشید. فرش ایرانی یکی از اصلی‌ترین نمادهای فرهنگ و هنر ایرانی است. این هنر زیبا، در تمامی انواع چیدمان پذیرایی ایرانی وجود دارد و استفاده از فرش، به هر دکوراسیونی، جلوه منحصربه‌فردی می‌بخشد. البته در دکوراسیون‌های قدیمی، افراد در استفاده از فرش زیاده‌روی می‌کردند و تمام کف منزل را با فرش می‌پوشاندند. اما در مدل دکوراسیون‌ پذیرایی ایرانی امروزی و مدرن، استفاده از فرش به این شکل متداول نیست.

۲. رعایت اصل حفظ تقارن

یکی از نکات مهم در دکوراسیون پذیرایی ایرانی، رعایت اصل تقارن است. اگر قصد دارید تا خانه‌تان را به سبک ایرانی چیدمان کنید، در نحوه دکوراسیون وسایل خود همواره تقارن را رعایت کرده و از چیدن اسباب و اشیا به حالتی که متقارن نیست، دوری کنید.

بیشتر بخوانید: سبک بوهو چیست و مهم‌ترین اصول آن

تقارن در چیدمان

۳. اعمال دکوراسیون پذیرایی ایرانی به‌صورت امروزی

این تصور را که تنها در صورت استفاده از اشیای سنتی و لوازم و وسایل و چیدمان‌های قدیمی، می‌توان حس و حال ایرانی را در محیط پذیرایی خود به وجود آورد، از خود دور کنید، چرا که چیدمان پذیرایی ایرانی می‎تواند به صورت همزمان حس و حال سنتی ایرانی را به‎همراه داشته و هم متعادل، اصولی و در عین حال امروزی باشد.

۴. استفاده از مبلمان استیل در چیدمان پذیرایی ایرانی

این مدل مبل دارای پشتی‌های بلندی است که عموما چوب‌ها دارای نقوش پرآرایه هستند و بر روی آن‌ها از هنر زیبای منبت‌کاری‌ استفاده شده است. در بسیاری از مبلمان سلطنتی این سبک نیز، رنگ‌آمیزی‌های ظریف با استفاده از رنگ طلایی به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین رنگ کوسن برای مبل کرم

مبلمان استیل در پذیرایی ایرانی

۵. به‌کار بردن طیف رنگی مناسب؛ از نکات چیدمان پذیرایی ایرانی

 از دیگر عناصری که در دکوراسیون پذیرایی ایرانی بسیار کاربردی و مورد توجه است، رنگ قهوه‌ای می‌باشد. در این سبک دکوراسیون، غالبا رنگ‌های مورد استفاده، رنگ سفید برای دیوار و رنگ‌های بژ مانند کرم و قهوه‌ای برای پرده و مبلمان است و فرش نیز در بسیاری از موارد در چیدمان ایرانی به شکل لاکی موجود است.

۶. بوفه، ویترین و تزئینات کریستال

المانی چون بوفه به طور عمده در بسیاری از خانه‌هایی که دارای سبک دکوراسیون پذیرایی ایرانی هستند، استفاده شده است. بوفه‌ها به منظور نگهداری و به نمایش گذاشتن ظروف و تزیینات و اشیای کریستالی بزرگ و کوچک به کار برده می‌شوند.

نیمکت در راهرو منزل

۷. نقش لوستر در تزیین اتاق پذیرایی به سبک ایرانی

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در طراحی اتاق پذیرایی ایرانی، لوستر و نوع نورپردازی آن است. لوسترها نیز باید با نوع سبک دکوراسیون شما همخوانی داشته و دارای ارتفاعی مناسب باشند تا فضای داخلی به طور متعادل نورپردازی شده و اشیا به راحتی دیده شوند.

۸. چیدمان شیک آیتم‌های دکوراسیون داخلی

تزیین دیوار پذیرایی یکی از مواردی است که به شدت در زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی پذیرایی دخیل است. شما این امکان را خواهید داشت تا با نصب کاغذ دیواری‌های گوناگون با طرح‌های زیبا و متفاوت، دیوار پذیرایی را به اثری شیک و نقطه کانونی خانه مبدل کنید. در چیدمان اتاق پذیرایی ایرانی به سبک ایرانی، تزیین دیوار به کمک شلف‌های دیواری و تابلو‌های ساده و در عین حال زیبا نیز می‎تواند تا دکوراسیون پذیرایی را به فضایی دلنشین و مدرن تبدیل کند. نقاشی روی دیوار پذیرایی یکی دیگر از ایده‌های جالب و منحصربه‌فرد است که با قرار دادن گلدان‌ها و گیاهان طبیعی که فضا را شلوغ نکند، می‌تواند دکوراسیونی شیک و مدرن را برای پذیرایی شما به وجود آورد.

برای ست کردن فرش و مبل باید نکاتی را رعایت کنید که ما در مقاله نحوه ست کردن فرش و مبل برایتان آوردیم. قبل از خرید فرش و مبل حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

پرده در چیدمان پذیرایی ایرانی

۹. در نظر گرفتن نقطه کانونی فضا

برای اعمال چیدمان پذیرایی ایرانی، در گام اول باید به دنبال ایجاد یک نقطه کانونی باشید. نقطه کانونی در پذیرایی شامل  عناصری چون تلویزیون و یا شومینه است. بعد از انتخاب نقطه کانونی، حال نوبت چیدن مبلمان در روبرو یا در اطراف نقطه کانونی است. بعد از چیدن مبلمان در اتاق پذیرایی، می‌ توانید از یک قالیچه یا فرش کوچک با طرح و نقش ایرانی برای قسمت جلوی مبلمان خود استفاده کنید. از دیگر عناصر جلوه گر اتاق پذیرایی، مدل پرده آن است که می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی زیبایی و جذابیت پذیرایی بگذارد. به همین جهت، بهتر است تا پرده پذیرایی را با توجه به سایر اشیای موجود در پذیرایی خانه تان انتخاب کنید.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید کمد لباس جدید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

فرش در چیدمان ایرانی

۱۰. دیوارها در دکوراسیون اتاق پذیرایی ایرانی

دیوارها نقش بسیار زیادی در تزیین اتاق پذیرایی شما دارند. بنابراین می‌توانید با انتخاب درست دیوارپوش‌های مناسب با فضای دکوراسیون خود جلوه چیدمان پذیرایی ایرانی را دو چندان کنید. این دیوارپوش‌ها می‌تواند برای یک دیوار تک مانند دیوار پشت تلویزیون و یا به صورت کامل در غالب کاغذ دیواری در فضای دکوراسیون شما قرار گیرد. اما در انتخاب طرح و نقش برای دکوراسیون پذیرایی با کاغذ دیواری باید دقت کنید. چرا که طرح‌های شلوغ اغتشاش بصری زیادی را در چیدمان هال و پذیرایی ایرانی شما به وجود می‌آورند.

۱۱. تزیینات در دکوراسیون هال و پذیرایی ایرانی

در انتخاب تزیینات برای چیدمان پذیرایی ایرانی باید دقت بسیاری داشته باشید. چرا که استفاده بیش از حد از اکسسوری‌های متنوع در دیزاین پذیرایی ایرانی جلوه اصلی دکوراسیون شما مخدوش می‌کند. حضور المان‌های متنوع در هر فضایی سبب کاهش تمرکز، ایجاد اغتشاش بصری و عدم آرامش می‌شود. پس جزییات و وسایل تزیینی را به صورت محدود و هدفمند در دکوراسیون اتاق پذیرایی ایرانی خود قرار دهید.

تزئینات در پذیرایی ایرانی

جلوه اصالت ایرانی با رعایت نکات مربوط به چیدمان پذیرایی ایرانی

چیدمان پذیرایی ایرانی یکی از خاص‌ترین انواع دکوراسیون در سراسر جهان است. جلوه خاص اصالت و فرهنگ و هنر ایرانی با رعایت نکات مربوط به این نوع دکوراسیون نمایان خواهد شد. از این رو، در هنگام چیدمان وسایل پذیرایی باید لوازم اساسی را در نظر داشته باشید و برای چیدمان آن‌ها مکان‌های مناسبی را انتخاب کنید. همچنین استفاده از طرح‌ها و نقش‌های سنتی ایرانی در کنار چیدمان وسایل مدرن، تقابل زیبایی از سنت و مدرنیته را ایجاد می‌کند. چیدمان پذیرایی ایرانی از گذشته تاکنون اصالت خود را حفظ کرده و حتی به کشورهای دیگر جهان نیز راه یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا